Jakie są ograniczenia ochrony
ubezpieczeniowej?
Warta nie odpowiada za koszty odwołania podróży albo koszty
przerwania podróży powstałe w wyniku m.in.:
! istnienia przeciwwskazań lekarskich do odbycia podróży
ze względów zdrowotnych, o których Ubezpieczony
lub Współuczestnik podróży wiedział przed zawarciem umowy
ubezpieczenia,
! uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia Ubezpieczonego,
Współuczestnika podróży lub osoby bliskiej będących
wynikiem przerwania ciąży,
! istnienia wskazań do wykonania w okresie planowanej podróży
zabiegu operacyjnego lub poddania się w tym czasie leczeniu,
występujących w momencie zawarcia umowy ubezpieczenia
u Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży,
! zdarzeń powstałych wskutek pozostawania przez
Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub osobę bliską
w stanie po spożyciu alkoholu, w stanie nietrzeźwości,
pozostawania pod wpływem narkotyków lub innych środków
odurzających, substancji psychotropowych lub środków
zastępczych w rozumieniu przepisów ustawy o przeciwdziałaniu
narkomanii albo leków nieprzepisanych przez lekarza albo
przepisanych przez lekarza, ale stosowanych niezgodnie z jego
zaleceniem,
! zaburzeń i chorób psychicznych Ubezpieczonego,
Współuczestnika podróży lub osoby bliskiej,
! wojny, zbrojnej inwazji, stanu wyjątkowego i innych działań
wojennych, bez względu na to, czy zostały formalnie
wypowiedziane, a także wojny domowej, rewolucji, powstania
lub zbrojnego przejęcia władzy.
Pozostałe ograniczenia oraz wyłączenia odpowiedzialności
uprawniające do odmowy wypłaty odszkodowania lub jego
obniżenia zostały wskazane w § 4, § 5, § 6 ust.4-5, § 11 ust. 2-3
OWU.
Co jest przedmiotem
ubezpieczenia?
Przedmiotem ubezpieczenia są udokumentowane koszty
poniesione przez Ubezpieczonego wyłącznie z przyczyn
wskazanych w OWU, wynikające z:
odwołania podróży Ubezpieczonego, tj. rezygnacji
z uczestnictwa w podróży przed datą jej rozpoczęcia,
przerwania podróży Ubezpieczonego przed datą jej
zakończenia, w związku z koniecznością jego wcześniejszego
powrotu do miejsca zamieszkania w RP lub jego hospitalizacji
podczas podróży.
Za udokumentowane koszty uważa się wydatki poniesione
przez Ubezpieczonego wynikające z zawartej umowy podróży,
które zostały utracone i nie zostały zwrócone przez organizatora
podróży, w związku z odwołaniem podróży lub przerwaniem
podróży.
Za udokumentowane koszty związane z przerwaniem podróży
uważa się koszty utraconych świadczeń wynikających z zawartej
umowy podróży, których Ubezpieczony nie wykorzystał
w związku z przerwaniem podróży lub hospitalizacją podczas jej
trwania.
Za umowę podróży uznajemy wyłącznie:
umowę uczestnictwa w imprezie turystycznej,
umowę uczestnictwa w rejsie,
umowę rezerwacji noclegu,
umowę czarteru/wynajmu jachtu,
umowę wynajmu samochodu osobowego (o masie całkowitej
do 3,5 ton, przewożącego do 9 osób wraz z kierowcą),
kampera lub przyczepy kempingowej,
umowę uczestnictwa w konferencji, szkoleniu, kursie
lub warsztatach,
bilet na wydarzenie o charakterze sportowym, artystycznym,
rozrywkowym lub rekreacyjnym,
bilet podróży tj. lotniczy, promowy, autokarowy lub kolejowy.
Suma ubezpieczenia stanowiąca górną granicę odpowiedzialności
Warty, jest wskazana w umowie ubezpieczenia, dotyczy łącznie
wszystkich Ubezpieczonych i jest równa cenie określonej
w umowie podróży z zastrzeżeniem, że nie może przekroczyć
maksymalnej sumy ubezpieczenia czyli 40 000 złotych na
jednego Ubezpieczonego.
Szczegółowy opis przedmiotu, zakresu ochrony i sumy
ubezpieczenia został omówiony w § 3 OWU.
Czego nie obejmuje
ubezpieczenie?
kosztów odwołania lub przerwania podróży jeśli ich przyczyna
powstała przed zawarciem umowy ubezpieczenia lub umowy
podróży,
kosztów związanych z odwołaniem, zmianą terminu
lub przerwaniem podróży przez organizatora podróży,
kosztów związanych z upadłością lub niedotrzymaniem
zobowiązań przez organizatora podróży, chyba że nie miało
to wpływu na zajście zdarzenia ubezpieczeniowego,
przyczyn odwołania lub przerwania podróży innych,
niż wskazane w § 3 ust. 4 OWU.
Pozostałe informacje wskazujące wyłączenia odpowiedzialności
zawarte są w § 5 OWU.
Ubezpieczenie turystyczne
Dokument zawierający informacje o produkcie ubezpieczeniowym
Ubezpieczyciel: TUiR „WARTA” S.A. Produkt: KOSZTY ODWOŁANIA PODRÓŻY
(Dział II, Grupa: 16)
Niniejszy dokument zawiera najważniejsze informacje o produkcie. Pełne informacje o produkcie podawane są przed zawarciem umowy ubezpieczenia i znajdują się
w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia KOSZTÓW ODWOŁANIA PODRÓŻY o symbolu C8321 (zwanych dalej OWU). Powyższe OWU obowiązują od dnia 16 czerwca 2024.
Jakiego rodzaju jest to ubezpieczenie?
KOSZTY ODWOŁANIA PODRÓŻY to ubezpieczenie gwarantujące ochronę ubezpieczeniową osobom fizycznym, które mają miejsce zamieszkania
na terytorium RP w związku z odwołaniem lub przerwaniem podróży krajowej lub zagranicznej.
I/I-KOP/0624
I/I-KOP/0624
Jak i kiedy należy opłacać składki?
– Składka płatna jest jednorazowo, w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia.
– Składka jest płatna: gotówką, za pomocą płatności elektronicznych lub przelewem bankowym.
Kiedy rozpoczyna się i kończy ochrona ubezpieczeniowa?
Umowę ubezpieczenia zawiera się w terminach uzależnionych od liczby dni pomiędzy dniem zawarcia umowy podróży, a dniem jej
rozpoczęcia, zgodnie z tabelą znajdująca się w § 8, ust. 4 OWU.
Odpowiedzialność Warty rozpoczyna się od dnia następnego po dniu zawarcia umowy ubezpieczenia, nie wcześniej jednak niż od dnia
następnego po opłaceniu składki.
Odpowiedzialność Warty kończy się:
• w odniesieniu do ubezpieczenia kosztów odwołania podróży z datą i godziną określoną jako początek podróży w umowie podróży,
• w odniesieniu do ubezpieczenia kosztów przerwania podróży – z momentem zakończenia podróży.
Odpowiedzialność Warty kończy się również:
• z upływem okresu ubezpieczenia,
• po wyczerpaniu sumy ubezpieczenia,
• z dniem odstąpienia przez Ubezpieczającego od umowy ubezpieczenia,
w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi jako pierwsze.
Szczegółowe informacje na temat ochrony ubezpieczeniowej znajdują się w § 8 OWU.
Co należy do obowiązków Ubezpieczonego?
– opłacenie składki jednorazowo w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia (Ubezpieczający),
– w przypadku powstania szkody:
• poinformowanie pisemnie organizatora podróży o zaistnieniu zdarzenia ubezpieczeniowego oraz złożenie roszczenia o zwrot
należnych środków z tytułu odwołania podróży lub przerwania podróży, najpóźniej w terminie 3 dni od daty wystąpienia przyczyny
odwołania podróży albo przerwania podróży lub w okresie 3 dni po ustaniu przyczyn uniemożliwiających wcześniejsze zgłoszenie,
• złożenie do Centrum Obsługi Klienta Warty powiadomienia o zajściu zdarzenia ubezpieczeniowego/formularza zgłoszenia szkody
niezwłocznie po zajściu zdarzenia lub uzyskaniu o nim wiadomości, w ciągu 7 dni od daty wystąpienia przyczyny odwołania podróży
albo przerwania podróży, nie później niż w ciągu 7 dni po ustaniu przyczyn uniemożliwiających wcześniejsze zgłoszenie szkody,
• dołączenie dokumentów niezbędnych do przyjęcia odpowiedzialności Warty, w tym m.in. umowy podróży wraz z dowodami
poniesionych kosztów oraz dokumentów potwierdzających przyczynę odwołania lub przerwania podróży m.in. dokumentację
medyczną zawierającą diagnozę, potwierdzającą nagłe zachorowanie, zaostrzenie lub powikłanie choroby przewlekłej
lub nieszczęśliwy wypadek oraz zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniach do wyjazdu lub E-zwolnienie, chyba, że wpis
o jego wystawieniu został zawarty w dokumentacji medycznej (historii choroby).
Szczegółowe informacje podane są w § 6 i § 7 OWU.
Jak rozwiązać umowę?
Jeżeli umowa ubezpieczenia jest zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, Ubezpieczający ma prawo odstąpienia od umowy ubezpieczenia
za pomocą pisemnego powiadomienia:
• w terminie 30 dni od dnia zawarcia umowy – osoby fizyczne,
• w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy – przedsiębiorcy.
Konsument, który zawarł umowę za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość może od niej odstąpić bez podania
przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie, w terminie 30 dni od poinformowania go o zawarciu umowy lub od dnia
potwierdzenia informacji o zawarciu umowy, jeżeli jest to termin późniejszy.
Szczegółowe informacje na temat rozwiązywania umów ubezpieczenia znajdują się w § 8 OWU.
Gdzie obowiązuje ubezpieczenie?
Ubezpieczenie obowiązuje na terytorium całego świata.
1
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
Na podstawie niniejszych Ogólnych Warunków Ubezpieczenia (zwanych dalej OWU), Towarzystwo
Ubezpieczeń i Reasekuracji „WARTA” Spółka Akcyjna (zwane dalej WARTA) ubezpiecza osoby
fizyczne, które mają miejsce zamieszkania na terytorium RP i udziela im ochrony ubezpieczeniowej
w związku z odwołaniem lub przerwaniem podróży.
Definicje
§ 2
Pojęcia użyte w niniejszych OWU mają następujące znaczenie:
1. COK – CENTRUM OBSŁUGI KLIENTA – podmiot zajmujący się w imieniu WARTY przyjęciem
zgłoszenia szkody oraz przeprowadzeniem procesu likwidacji szkody.
2. Choroba przewlekła – choroba, w której obrazie zgodnie z aktualną wiedzą medyczną znajduje
się stałe lub nawracające występowanie objawów lub odchyleń w wynikach badań i która była
rozpoznana, leczona lub dawała objawy w okresie 24 miesięcy poprzedzających datę zawarcia
umowy ubezpieczenia.
3. Działania wojenne – objęcie terytorium kraju lub jego części działaniami zbrojnymi wynikającymi
z konfliktu zbrojnego danego kraju z innymi państwami lub wojny domowej.
4. Dzień zawarcia umowy podróży – pierwszy z dni, w którym Ubezpieczający lub Ubezpieczony
podpisał umowę podróży lub wpłacił zaliczkę na poczet umowy podróży, albo opłacił całość kwoty
wynikającej z umowy podróży.
5. Hospitalizacja – pobyt w szpitalu trwający nieprzerwanie minimum 24 godziny.
6. Impreza turystyczna – połączenie co najmniej dwóch różnych usług turystycznych (np. usługa
zakwaterowania, usługa przelotu) na potrzeby jednej podróży, objęte wspólną ceną i tworzące
jednolity program oraz zorganizowane przez jednego przedsiębiorcę turystycznego w rozumieniu
przepisów ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.
7. Kradzież z włamaniem – działanie polegające na bezprawnym zaborze przedmiotu ubezpie-
czenia w celu przywłaszczenia go, po usunięciu istniejących zabezpieczeń oraz przy użyciu siły
fizycznej lub narzędzi.
8. Miejsce zamieszkania w RP – znajdujący się na terytorium RP lokal mieszkalny lub budy-
nek mieszkalny jednorodzinny, w którym Ubezpieczony lub Współuczestnik podróży na stałe
przebywa.
9. Nagłe zachorowanie – powstały w okresie ubezpieczenia, w sposób nagły, stan chorobowy
zagrażający życiu lub zdrowiu, który wymaga natychmiastowej pomocy lekarskiej i rozpoczęcia
leczenia oraz nie rokuje wyzdrowienia do planowanej daty rozpoczęcia podróży (w odniesieniu
do odwołania podróży) lub zaistniały w trakcie podróży (w odniesieniu do przerwania podróży).
Do nagłych zachorowań w wyżej wymienionych sytuacjach zaliczamy również zachorowanie
na jednostkę chorobową, która została zaliczona do chorób pandemicznych przez Światową
Organizację Zdrowia (WHO), potwierdzoną pozytywnym wynikiem testu diagnostycznego,
np. Covid-19 oraz związany z nią pobyt w izolatorium.
10. Następstwa choroby przewlekłej – powstałe w okresie ubezpieczenia, nagłe zaostrzenie lub
powikłanie choroby przewlekłej, wymagające natychmiastowej pomocy lekarskiej i rozpoczęcia
leczenia, będące przyczyną odwołania podróży przed jej rozpoczęciem lub przerwania podróży
w trakcie jej trwania.
11. Nieszczęśliwy wypadek – powstałe w okresie ubezpieczenia zdarzenie, nagłe, uniemożliwia-
jące realizację podróży, wywołane przyczyną zewnętrzną (w tym również aktem terroryzmu),
w następstwie którego Ubezpieczony lub Współuczestnik podróży, niezależnie od swojej woli,
doznał fizycznego uszkodzenia ciała, w związku z którym nastąpiła konieczność poddania się le-
czeniu przed rozpoczęciem podróży (w odniesieniu do odwołania podróży) lub w trakcie podróży
(w odniesieniu do przerwania podróży).
12. Okres ubezpieczenia – określony w umowie ubezpieczenia czas trwania odpowiedzialności
WARTY.
13. Organizator podróży – przedsiębiorca organizujący imprezę turystyczną lub konferencję, szko-
lenie, kurs, warsztaty lub rejs, przewoźnik lub dystrybutor występujący w imieniu przewoźnika,
przedsiębiorca świadczący usługi wynajmu samochodów osobowych, kamperów, przyczep kem-
pingowych lub jachtów, organizator lub dystrybutor biletów na wydarzenia o charakterze sporto-
wym, artystycznym, rozrywkowym lub rekreacyjnym, a w przypadku rezerwacji noclegu również
przedsiębiorca lub osoba fizyczna będąca stroną umowy podróży.
14. Osoba bliska – członek najbliższej rodziny Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży, który ma
miejsce zamieszkania na terytorium RP i nie bierze udziału w podróży tj. współmałżonek/partner
życiowy, dziecko, pasierb, dziecko przysposobione oraz przyjęte na wychowanie, rodzice, rodzice
współmałżonka/partnera życiowego, ojczym, macocha, rodzeństwo, dziadkowie, zięć lub synowa.
15. Pobyt w izolatorium – okres spędzony w odosobnieniu, udokumentowany pisemną decyzją
władz, spowodowany nagłym zachorowaniem potwierdzonym pozytywnym wynikiem testu dia-
gnostycznego na jednostkę chorobową zaliczaną do chorób pandemicznych przez Światową
Organizację Zdrowia (WHO).
16. Podróż – okres wskazany w umowie podróży od daty jej rozpoczęcia do daty zakończenia; przy
czym podróż zagraniczna, to wyjazd poza granice RP, do dowolnego kraju na świecie, a podróż
krajowa to wyjazd poza miejsce zamieszkania w RP.
17. Pojazd – samochód osobowy (o masie całkowitej do 3,5 ton, przewożący do 9 osób), motocykl,
kamper lub przyczepa kempingowa.
18. RP – Rzeczpospolita Polska.
19. Terroryzm – użycie przemocy skierowanej przeciw państwu lub społeczeństwu przez osobę,
grupę osób lub organizację, mające podłoże polityczne, religijne, ideologiczne lub inne o podob-
nym charakterze z zamiarem wywołania chaosu, zastraszenia ludności lub dezorganizacji życia
publicznego dla osiągnięcia celów politycznych lub społecznych.
20. Ubezpieczający – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca oso-
bowości prawnej, zawierająca umowę ubezpieczenia i zobowiązana do opłacenia składki za ubez-
pieczenie, która ma miejsce zamieszkania lub siedzibę jednostki organizacyjnej na terytorium RP.
21. Ubezpieczony – osoba fizyczna, która ma miejsce zamieszkania na terytorium RP, na rachunek
której zawarto umowę ubezpieczenia.
22. Umowa podróży – dokument wydany przez organizatora podróży, również podczas sprzedaży in-
ternetowej, na rzecz Ubezpieczonego, który zawiera warunki umowy, miejsce pobytu, numer umowy,
cenę oraz datę i godzinę rozpoczęcia i zakończenia podróży. Za umowę podróży uznajemy wyłącznie:
1) umowę uczestnictwa w imprezie turystycznej,
2) umowę uczestnictwa w rejsie,
3) umowę rezerwacji noclegu,
4) umowę czarteru / wynajmu jachtu,
5) umowę wynajmu samochodu osobowego (o masie całkowitej do 3,5 ton, przewożącego do 9
osób wraz z kierowcą), kampera lub przyczepy kempingowej,
6) umowę uczestnictwa w konferencji, szkoleniu, kursie lub warsztatach,
7) bilet na wydarzenie o charakterze sportowym, artystycznym, rozrywkowym lub rekreacyjnym,
8) bilet podróży tj. lotniczy, promowy, autokarowy lub kolejowy.
23. Uprawniony – osoba pisemnie upoważniona przez Ubezpieczonego do otrzymania należnego
świadczenia w razie jego śmierci. W przypadku nie wyznaczenia Uprawnionego, świadczenie
wypłacane jest osobie najbliższej zmarłemu według następującej kolejności:
1) małżonkowi,
2) dzieciom – w przypadku braku małżonka (w równych częściach),
3) rodzicom – w przypadku braku małżonka i dzieci (w równych częściach),
4) innym uprawnionym osobom, po przeprowadzeniu postępowania spadkowego.
24. Współuczestnik podróży – osoba fizyczna, podróżująca razem z Ubezpieczonym, która:
1) występuje wraz z Ubezpieczonym na jednej umowie podróży,
2) nie występuje wraz z Ubezpieczonym na jednej umowie podróży, ale jest wspólnie
z Ubezpieczonym objęta tą samą umową ubezpieczenia zawartą na podstawie niniejszych
OWU (nie dotyczy umów zawartych na cudzy rachunek przez organizatora podróży).
25. Wypadek drogowy – zdarzenie w ruchu lądowym, spowodowane przez nieumyślne naruszenie
zasad bezpieczeństwa obowiązujących w tym ruchu, którego skutkiem jest uszkodzenie pojazdu
oraz śmierć jednego z uczestników lub obrażenia ciała powodujące naruszenie czynności narzą-
dów ciała albo rozstrój zdrowia, trwające dłużej niż 7 dni.
26. Zdarzenia losowe – nieprzewidywalne zdarzenia, zachodzące niezależnie od woli
Ubezpieczonego tj. pożar, powódź, zalanie, lawina, trzęsienie, zapadanie lub osuwanie się zie-
mi, upadek pojazdu powietrznego, upadek drzew lub masztów, wybuch gazu, wybuch wulkanu,
huragan, tornado albo tsunami.
27. Zdarzenie ubezpieczeniowe – odwołanie podróży przed jej rozpoczęciem lub przerwanie
podróży w związku z koniecznością powrotu do miejsca zamieszkania w RP lub hospitalizacji
Ubezpieczonego, które nastąpiły w okresie ochrony, z przyczyn wskazanych w § 3 ust. 4 OWU,
w związku z którymi Ubezpieczony poniósł udokumentowane koszty, o których mowa w § 3
ust. 1–3 OWU.
OGÓLNE WARUNKI UBEZPIECZENIA
KOSZTÓW ODWOŁANIA PODRÓŻY
Informacja o postanowieniach ogólnych warunków ubezpieczenia, o których mowa w art. 17
ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej
RODZAJ INFORMACJI NUMER JEDNOSTKI REDAKCYJNEJ W OWU
Przesłanki wypłaty odszkodowania i innych
świadczeń § 1, § 3, § 7
Ograniczenia oraz wyłączenia
odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń
uprawniające do odmowy wypłaty
odszkodowania i innych świadczeń
lub ich obniżenia
§ 4, § 5, § 6 ust. 4–5, § 11 ust. 2–3
2
ROZDZIAŁ II
PRZEDMIOT, ZAKRES I SUMA UBEZPIECZENIA
Przedmiot i zakres ubezpieczenia
§ 3
1. Przedmiotem ubezpieczenia są udokumentowane koszty, poniesione przez Ubezpieczonego wy-
łącznie z przyczyn wskazanych w ust. 4, wynikające z:
1) odwołania podróży Ubezpieczonego, tj. rezygnacji z uczestnictwa w podróży przed datą jej
rozpoczęcia,
2) przerwania podróży Ubezpieczonego przed datą jej zakończenia, w związku z koniecznością
jego wcześniejszego powrotu do miejsca zamieszkania w RP lub jego hospitalizacji podczas
podróży.
2. Za udokumentowane koszty, o których mowa w ust. 1 uważa się wydatki poniesione przez
Ubezpieczonego, wynikające z zawartej umowy podróży, które zostały utracone i nie zwrócone
przez organizatora podróży, w związku z odwołaniem podróży lub przerwaniem podróży.
3. Za udokumentowane koszty, o których mowa w ust. 1 pkt 2) uważa się koszty utraconych świad-
czeń wynikających z zawartej umowy podróży, których Ubezpieczony nie wykorzystał w związku
z przerwaniem podróży lub hospitalizacją w trakcie jej trwania.
4. Przyczyny, o których mowa w ust. 1 zostały określone w poniższej tabeli:
Przyczyny dotyczące zdrowia i życia
Nagłe
zachorowanie
Nagłe zachorowanie Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży, w tym
wynikające z zaostrzenia choroby przewlekłej, które, zgodnie z pisemnymi
zaleceniami lekarza prowadzącego leczenie nie rokuje wyzdrowienia przed
datą rozpoczęcia podróży i uniemożliwia rozpoczęcie podróży albo ma
miejsce w czasie podróży.
Nagłe zachorowanie osoby bliskiej, w tym wynikające z zaostrzenia choroby
przewlekłej, które powoduje natychmiastową hospitalizację i zgodnie
z dokumentacją medyczną nie rokuje wyzdrowienia przed datą rozpoczęcia
podróży albo ma miejsce w czasie podróży.
Nieszczęśliwy
wypadek
Nieszczęśliwy wypadek Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży,
który zgodnie z pisemnymi zaleceniami lekarza prowadzącego leczenie jest
przeciwwskazaniem do odbycia podróży i nie rokuje wyzdrowienia przed
datą rozpoczęcia podróży albo ma miejsce w czasie podróży.
Nieszczęśliwy wypadek osoby bliskiej, którego skutkiem jest
natychmiastowa hospitalizacja lub znaczne ograniczenie samodzielności
ruchowej tj. brak możliwości poruszania się lub samoobsługi bez pomocy
innych osób i zgodnie z dokumentacją medyczną nie rokuje wyzdrowienia
przed datą rozpoczęcia podróży albo ma miejsce w czasie podróży.
Ciąża Przedwczesny poród Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży, do
którego dojdzie przed końcem 32 tygodnia ciąży.
Wyznaczenie Ubezpieczonemu lub Współuczestnikowi podróży daty porodu
przez lekarza prowadzącego, pod warunkiem, że data porodu przypadnie
na czas podróży i nie była znana w momencie zawarcia umowy podróży ani
umowy ubezpieczenia.
Śmierć Śmierć Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży bez względu na
przyczynę zgonu.
Śmierć osoby bliskiej, która nastąpiła nie wcześniej niż w okresie 30 dni
poprzedzających datę rozpoczęcia podróży albo w trakcie podróży, bez
względu na przyczynę zgonu.
Śmierć psa przewodnika Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży
(posiadającego certyfikat potwierdzający status psa asystującego),
która nastąpiła nie wcześniej niż w okresie 30 dni poprzedzających datę
rozpoczęcia podróży.
Przyczyny dotyczące mienia
Szkody
w mieniu
Szkoda w mieniu należącym do Ubezpieczonego lub Współuczestnika
podróży powstała w wyniku zdarzenia losowego lub będąca następstwem
kradzieży z włamaniem, która wystąpiła w okresie 10 dni poprzedzających
datę rozpoczęcia podróży, albo w trakcie podróży, powodująca konieczność
wykonania przez Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży czynności
prawnych lub administracyjnych w miejscu stałego zamieszkania w RP lub
jego osobistego stawiennictwa w celu zapobieżenia zwiększeniu rozmiaru
szkody np. poprzez zabezpieczenia mienia.
Uszkodzenie lub zniszczenie pojazdu należącego do Ubezpieczonego
lub Współuczestnika podróży na skutek wypadku drogowego
udokumentowanego przez policję, w którym brał udział Ubezpieczony lub
Współuczestnik podróży, powstałe w okresie do 10 dni przed rozpoczęciem
podróży lub w okresie umowy podróży, powodujące konieczność wykonania
przez Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży czynności prawnych
lub administracyjnych.
Kradzież pojazdu należącego do Ubezpieczonego lub Współuczestnika
podróży, udokumentowana przez policję, powodująca konieczność
wykonania przez Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży czynności
prawnych lub administracyjnych w miejscu stałego zamieszkania w RP, pod
warunkiem, że zdarzenie miało miejsce w okresie 10 dni poprzedzających
datę rozpoczęcia podróży lub w okresie umowy podróży.
Kradzież
dokumentów
Kradzież dokumentów Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży,
niezbędnych do realizacji umowy podróży: paszportu, dowodu osobistego
lub wizy, która jest udokumentowana przez policję, pod warunkiem, że
kradzież miała miejsce w okresie 30 dni poprzedzających datę rozpoczęcia
podróży wskazaną w umowie podróży.
Przyczyny dotyczące pracy
Praca Wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę Ubezpieczonemu lub
Współuczestnikowi podróży, zawartej na czas nieokreślony, pod warunkiem,
że nie nastąpiło ono z przyczyn leżących po stronie Ubezpieczonego lub
Współuczestnika podróży.
Wyznaczenie Ubezpieczonemu lub Współuczestnikowi podróży daty
rozpoczęcia pracy przez pracodawcę w okresie podróży, gdy Ubezpieczony
lub Współuczestnik podróży w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia był
zarejestrowany w Urzędzie Pracy jako osoba bezrobotna.
Inne przyczyny
Katastrofy
naturalne
Wystąpienie w miejscu zakwaterowania podczas podróży za granicą lub
w RP, wskazanym w umowie podróży, zdarzeń losowych powodujących
konieczność ewakuacji zarządzonej przez lokalne władze bądź służby
ratownicze, które uniemożliwiają kontynuowanie pobytu Ubezpieczonego
i skutkują wcześniejszym powrotem z rozpoczętej podróży do miejsca
zamieszkania w RP.
Wezwanie do
sądu
Otrzymanie przez Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży wezwania
do sądu lub organu administracji publicznej albo wojskowej w sytuacji, gdy
ich stawiennictwo jest obowiązkowe, a wyznaczony termin przypada na czas
podróży i jest potwierdzony na piśmie.
Otrzymanie przez Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży wezwania
do sądu w sprawie rozwodu lub separacji, jeśli jej data przypada na czas
podróży i jest potwierdzona na piśmie.
Suma ubezpieczenia
§ 4
1. Suma ubezpieczenia, stanowiąca górną granicę odpowiedzialności WARTY, jest wskazana w umo-
wie ubezpieczenia i ulega zmniejszeniu po każdej wypłacie odszkodowania o wypłaconą kwotę.
2. Suma ubezpieczenia, wskazana w umowie ubezpieczenia dotyczy łącznie wszystkich
Ubezpieczonych i jest równa cenie określonej w umowie podróży, z zastrzeżeniem, że nie
może ona przekroczyć maksymalnej sumy ubezpieczenia czyli 40 000 złotych na jednego
Ubezpieczonego.
3. Przeliczenie ceny umowy podróży, która stanowi górną sumę ubezpieczenia, z waluty w której
została zakupiona na PLN, następuje według średniego kursu walut obcych ustalonego przez
NBP, obowiązującego w dniu zawarcia umowy podróży.
ROZDZIAŁ III
WYŁĄCZENIA ODPOWIEDZIALNOŚCI
§ 5
1. WARTA nie odpowiada za koszty odwołania podróży albo koszty przerwania podróży powstałe
w wyniku:
1) istnienia przeciwwskazań lekarskich do odbycia podróży ze względów zdrowotnych, o których
Ubezpieczony lub Współuczestnik podróży wiedział przed zawarciem umowy ubezpieczenia,
2) istnienia wskazań do wykonania w okresie planowanej podróży zabiegu operacyjnego lub
poddania się w tym czasie leczeniu, które występowały w momencie zawarcia umowy ubez-
pieczenia u Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży,
3) umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczonego, chyba, że w przypadku
rażącego niedbalstwa wypłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach wzglę-
dom słuszności,
4) uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub oso-
by bliskiej, spowodowanego leczeniem lub zabiegami leczniczymi, bez względu na to, przez
kogo były wykonywane,
5) uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub oso-
by bliskiej, będących wynikiem przerwania ciąży,
6) uszkodzenia ciała lub rozstroju zdrowia Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub oso-
by bliskiej, będących wynikiem sztucznego zapłodnienia albo każdego innego leczenia bez-
płodności lub ograniczonej płodności,
7) powikłań związanych z ciążą, do których dojdzie u Ubezpieczonego, Współuczestnika po-
dróży lub u osoby bliskiej, za wyjątkiem przedwczesnego porodu przed końcem 32 tygodnia
ciąży, do którego dojdzie u Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży,
8) porodu do którego dojdzie u Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub u osoby bliskiej
po 32 tygodniu ciąży,
9) zdarzeń powstałych na skutek pozostawania przez Ubezpieczonego, Współuczestnika po-
dróży lub osobę bliską w stanie po spożyciu alkoholu, w stanie nietrzeźwości, pozostawania
pod wpływem narkotyków lub innych środków odurzających, substancji psychotropowych lub
środków zastępczych, w rozumieniu przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii albo
leków nieprzepisanych przez lekarza, albo też przepisanych przez lekarza, ale stosowanych
niezgodnie z jego zaleceniem,
10) prowadzenia przez Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub osobę bliską wszelkiego
rodzaju środków transportu bez wymaganych prawem danego kraju uprawnień, chyba że nie
miało to wpływu na powstanie szkody,
11) działania Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub osoby bliskiej wbrew miejscowemu
prawu lub zakazom władz lokalnych, w tym m.in. przebywania na obszarach, na których
obowiązuje zakaz poruszania się bądź korzystania z nich, takich jak szlaki turystyczne, trasy
zjazdowe, akweny wodne itp.,
12) usiłowania lub popełnienia przestępstwa przez Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży
lub osobę bliską,
13) usiłowania popełnienia samobójstwa, umyślnego samookaleczenia lub uszkodzenia ciała na
prośbę Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub osoby bliskiej,
14) zaburzeń i chorób psychicznych Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub osoby
bliskiej,
15) leczenia chorób przewlekłych Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub osoby bliskiej,
16) niedopełnienia przez Ubezpieczonego lub Współuczestnika podróży obowiązku poddania się
szczepieniom lub zabiegom prewencyjnym, koniecznym przed podróżą do krajów, w których
są one wymagane,
17) wojny, zbrojnej inwazji, stanu wyjątkowego i innych działań wojennych, bez względu na to,
czy zostały formalnie wypowiedziane, a także wojny domowej, rewolucji, powstania lub zbroj-
nego przejęcia władzy,
18) udziału Ubezpieczonego, Współuczestnika podróży lub osoby bliskiej w strajkach, zamiesz-
kach, rozruchach, bójkach (z wyjątkiem działania w obronie koniecznej), akcjach protesta-
cyjnych, blokadach dróg, aktach terroryzmu, sabotażu lub podobnych aktach niepokojów
społecznych, z wyjątkiem sytuacji kiedy Ubezpieczony, Współuczestnik podróży lub osoba
bliska nie brał w nich czynnego udziału i doznał fizycznego uszkodzenia ciała.
2. WARTA nie odpowiada za koszty odwołania lub przerwania podróży, jeśli ich przyczyna powstała
przed zawarciem umowy ubezpieczenia lub umowy podróży.
3. WARTA nie odpowiada za koszty odwołania lub przerwania podróży, jeśli umowa ubezpieczenia
została zawarta niezgodnie z terminami określonymi w § 8, ust. 4.
4. WARTA nie zwraca kosztów:
1) opłaty manipulacyjnej, którą ustala organizator podróży,
2) związanych z odwołaniem, zmianą terminu lub przerwaniem podróży przez organizatora
podróży,
3) związanych z upadłością lub niedotrzymaniem zobowiązań przez organizatora podróży, chy-
ba, że nie miało to wpływu na zajście zdarzenia ubezpieczeniowego,
4) niewykorzystanego biletu podróżnego lub biletu na wydarzenie o charakterze sporto-
wym, artystycznym rozrywkowym lub rekreacyjnym, w przypadku, gdy Ubezpieczony lub
Współuczestnik podróży nie został wpuszczony przez organizatora do środka transportu lub
na teren tego wydarzenia,
5. WARTA nie wypłaca świadczenia w przypadkach, gdy wypłata świadczenia naraziłaby
TUIR „ WARTA” na jakiekolwiek handlowe lub gospodarcze sankcje, zakazy lub restrykcje wpro-
wadzone bezwzględnie obowiązującymi przepisami prawa, w tym rezolucjami ONZ, regulacjami
Unii Europejskiej lub wprowadzonymi decyzjami uprawnionych organów Wielkiej Brytanii lub
Stanów Zjednoczonych Ameryki.
ROZDZIAŁ IV
POSTĘPOWANIE W PRZYPADKU SZKODY
§ 6
1. W przypadku powstania szkody Ubezpieczony ma obowiązek:
1) poinformować pisemnie organizatora podróży o zaistnieniu zdarzenia ubezpieczeniowego
oraz złożyć roszczenie do organizatora podróży o zwrot należnych środków z tytułu odwoła-
nia podróży lub przerwania podróży, najpóźniej w terminie 3 dni od daty wystąpienia przyczy-
ny odwołania podróży albo przerwania podróży, lub też w okresie 3 dni po ustaniu przyczyn
uniemożliwiających wcześniejsze zgłoszenie,
3
2) złożyć do COK (którego dane kontaktowe, w tym nr telefonu, adres e-mail, adres do kore-
spondencji są zamieszczone w dokumencie ubezpieczenia), powiadomienie o zajściu zda-
rzenia ubezpieczeniowego/formularz zgłoszenia szkody niezwłocznie po zajściu zdarzenia
lub uzyskaniu o nim wiadomości, w ciągu 7 dni od daty wystąpienia przyczyny odwołania
podróży albo przerwania podróży, nie później niż w ciągu 7 dni po ustaniu przyczyn uniemoż-
liwiających wcześniejsze zgłoszenie szkody, dołączając dokumenty niezbędne do ustalenia
odpowiedzialności WARTY, wskazane w ust. 2–3,
3) postępować zgodnie ze wskazówkami udzielonymi przez pracownika COK,
4) stosować się do zaleceń WARTY oraz udzielać jej informacji oraz pełnomocnictw w zakresie
niezbędnym do prawidłowej likwidacji szkody.
2. Dokumentami niezbędnymi do ustalenia odpowiedzialności WARTY oraz zasadności i wysokości
roszczeń są:
1) umowa podróży wraz z dowodami poniesionych kosztów,
2) złożone roszczenie do organizatora podróży o zwrot należnych środków z tytułu odwołania
podróży lub przerwania podróży,
3) dokumenty od organizatora podróży zaświadczające o wysokości potrąceń lub kwoty zwrotu
na rzecz Ubezpieczonego.
3. Dodatkowo, w zależności od przyczyny, dokumentami niezbędnymi do ustalenia odpowiedzial-
ności WARTY są:
1) dokumentacja medyczna zawierająca diagnozę potwierdzającą nagłe zachorowanie, za-
ostrzenie lub powikłanie choroby przewlekłej lub nieszczęśliwy wypadek oraz zaświadczenie
lekarskie o przeciwwskazaniach do wyjazdu lub E-zwolnienie, chyba, że wpis o jego wysta-
wieniu został zawarty w dokumentacji medycznej (historii choroby),
2) dokumentacja dotycząca wyznaczenia daty porodu, lub potwierdzająca przedwczesny poród,
do którego doszło przed końcem 32 tygodnia ciąży,
3) odpis aktu zgonu w przypadku śmierci,
4) dokument potwierdzający pokrewieństwo lub powinowactwo ze zmarłym w przypadku śmier-
ci osób bliskich,
5) dokumentacja potwierdzająca śmierć psa przewodnika,
6) zaświadczenie z policji lub odpowiednich służb stwierdzające wystąpienie szkód w mieniu
w wyniku zdarzeń losowych lub będących następstwem kradzieży z włamaniem lub uszko-
dzenia, zniszczenia lub kradzieży pojazdu,
7) zaświadczenie z policji w przypadku kradzieży dokumentów niezbędnych w podróży,
8) wypowiedzenie przez pracodawcę umowy o pracę,
9) zaświadczenie od pracodawcy informujące o rozpoczęciu pracy oraz zaświadczenie z Urzędu
Pracy potwierdzające rejestrację osoby bezrobotnej,
10) zaświadczenie stwierdzające wystąpienie zdarzeń losowych uniemożliwiających pobyt
w miejscu zakwaterowania,
11) wezwanie do sądu lub organu administracji publicznej albo wojskowej,
12) wezwanie do sądu na rozprawę w sprawie rozwodu lub separacji.
4. Jeżeli z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa Ubezpieczony nie zgłosił szkody w terminie
wskazanym w § 6 ust. 1 pkt. 2 niniejszych OWU, WARTA może odpowiednio zmniejszyć od-
szkodowanie, jeżeli naruszenie terminu przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło
WARCIE ustalenie okoliczności i skutków zdarzenia.
5. W razie niedopełnienia pozostałych obowiązków, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 1, 3–4, ust. 2
i ust. 3 niniejszych OWU, WARTA może odmówić wypłaty odszkodowania lub je odpowiednio
zmniejszyć, o ile miało to wpływ na ustalenie okoliczności zdarzenia, odpowiedzialności WARTY,
lub też rozmiarów szkody.
ROZDZIAŁ V
ZASADY WYPŁATY ODSZKODOWANIA
§ 7
1. WARTA, po otrzymaniu zawiadomienia o wystąpieniu zdarzenia ubezpieczeniowego objętego
ochroną ubezpieczeniową, w terminie 7 dni od dnia otrzymania tego zawiadomienia informuje
o tym Ubezpieczającego lub Ubezpieczonego, jeżeli nie są oni osobami występującymi z tym
zawiadomieniem oraz podejmuje postępowanie dotyczące ustalenia stanu faktycznego zdarze-
nia, zasadności zgłoszonych roszczeń i wysokości odszkodowania, a także informuje osobę wy-
stępującą z roszczeniem, na piśmie lub w inny sposób, na który osoba ta wyraziła zgodę, jakie
dokumenty są potrzebne do ustalenia odpowiedzialności WARTY lub wysokości odszkodowania,
jeżeli jest to niezbędne do dalszego prowadzenia postępowania.
2. Odszkodowanie wypłacane jest w terminie 30 dni od daty zawiadomienia WARTY o zdarzeniu
ubezpieczeniowym.
3. W przypadku, gdy wyjaśnienie okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności WARTY
albo wysokości odszkodowania okaże się niemożliwe w terminie określonym w ust. 2, odszko-
dowanie zostanie wypłacone w ciągu 14 dni od dnia, w którym wyjaśnienie tych okoliczności,
w tym w szczególności dostarczenie dokumentów, o których mowa w § 6 ust. 2–3, było możliwe.
Bezsporną część odszkodowania WARTA zobowiązana jest wypłacić w terminie 30 dni od daty
określonej w ust 2.
4. Jeżeli w terminie określonym w ust. 2 i 3 WARTA nie wypłaci odszkodowania w całości lub
w części, informuje o tym pisemnie osobę występującą z roszczeniem oraz Ubezpieczonego,
jeżeli nie jest on osobą zgłaszającą roszczenie, o przyczynach niemożności zaspokojenia ich
roszczeń w całości lub w części, a także wypłaca bezsporną część odszkodowania.
5. Jeżeli odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości niż określona
w zgłoszonym roszczeniu, WARTA informuje o tym na piśmie osobę występującą z roszczeniem
oraz Ubezpieczonego, jeżeli nie jest on osobą zgłaszającą roszczenie – wskazując na okoliczno-
ści oraz na podstawę prawną uzasadniające całkowitą lub częściową odmowę wypłaty odszkodo-
wania. Informacja ta zawiera pouczenie o możliwości dochodzenia roszczeń na drodze sądowej.
6. Ustalenie zasadności roszczeń – czyli ustalenie, czy Ubezpieczonemu należy się odszko-
dowanie oraz jaka powinna być jego wysokość – następuje na podstawie przedłożonej przez
Ubezpieczonego dokumentacji, z tym, że WARTA ma prawo jej weryfikacji oraz zasięgania opinii
specjalistów.
7. Odszkodowanie z tytułu zawartej umowy ubezpieczenia wypłacane jest na rzecz Ubezpieczonego
w RP w złotych. Jeśli umowa podróży została zawarta w walucie innej niż PLN, to odszkodowanie
stanowi równowartość kwot w walutach obcych przeliczonych na PLN według średniego kursu
walut ustalonego przez NBP, obowiązującego w dniu wydania decyzji o wypłacie odszkodowania.
8. Przeliczenie wydatków w walutach obcych na PLN następuje wg. średniego kursu walut ustalo-
nego przez NBP, obowiązującego w dniu wydania decyzji o wypłacie odszkodowania.
9. Wypłata odszkodowania nie może przekroczyć sumy ubezpieczenia wskazanej w umowie
ubezpieczenia.
10. Jeżeli przyczyną wystąpienia o odszkodowanie jest śmierć Ubezpieczonego – odszkodowanie
jest wypłacane Uprawnionemu.
11. WARTA wypłaca odszkodowanie pomniejszone o odszkodowanie już wypłacone z innej umowy
ubezpieczenia, jeżeli taka została zawarta.
12. W przypadku odwołania podróży, wysokość odszkodowania dla Ubezpieczonego stanowi różnicę
pomiędzy ceną podróży określoną w umowie podróży, a dokonanym przez organizatora zwrotem.
13. W przypadku przerwania podróży zwrotowi podlegają wskazane w umowie podróży i opła-
cone przed jej rozpoczęciem świadczenia, z których Ubezpieczony nie skorzystał w związku
z przerwaniem podróży:
1) W przypadku imprezy turystycznej są to:
a) koszty niewykorzystanej liczby pełnych dni noclegów,
b) koszty wycieczek fakultatywnych,
c) koszty biletu powrotnego lub koszty transportu powrotnego, które były określone
w umowie podróży,
d) jeśli organizator odmówi wskazania, ile wynosi koszt za niewykorzystane usługi,
Ubezpieczony otrzymuje zwrot proporcjonalny w wysokości części ceny podróży za nie-
wykorzystaną liczbę pełnych dni.
2) W przypadku rejsu, wynajmu/czarteru jachtu, wynajmu samochodu osobowego, kampera lub
przyczepy kempingowej, a także konferencji, szkolenia, kursu lub warsztatów zwrotowi pod-
lega niewykorzystana liczba pełnych dni.
3) W przypadku noclegu – zwrotowi podlega niewykorzystana liczba pełnych noclegów.
4) W przypadku biletu na wydarzenie o charakterze sportowym, artystycznym, rozrywkowym lub
rekreacyjnym, zwrotowi podlega:
a) cena biletu – w przypadku biletu jednorazowego,
b) cena za niewykorzystaną liczbę pełnych dni – w przypadku biletów wielodniowych.
5) Jeżeli ubezpieczenie obejmuje wyłącznie bilety podróży lub ich cena jest częścią umowy
podróży, ale jest wskazana odrębnie w ramach umowy to zwrotowi podlega cena niewykorzy-
stanego biletu podróży. Jeśli bilet podróży obejmuje podróż tam i z powrotem, bez wskazania
ceny biletu powrotnego to zwrotowi podlega połowa ceny biletu podróży.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Zawarcie umowy i okres ubezpieczenia
§ 8
1. Jeśli nie umówiono się inaczej, umowę ubezpieczenia zawiera się na podstawie pisemnego wnio-
sku o ubezpieczenie, na bazie informacji uzyskanych od Ubezpieczającego.
2. W przypadku zawierania umów za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość,
wniosek o ubezpieczenie może być złożony drogą elektroniczną (za pomocą serwisu interneto-
wego) lub w trakcie rozmowy telefonicznej (za pośrednictwem infolinii).
3. W przypadku zawierania umów drogą elektroniczną zawarcie umowy następuje po uprzednim
zapoznaniu się Ubezpieczającego z regulaminami świadczenia usług drogą elektroniczną waż-
nymi w dniu zawierania umowy ubezpieczenia, udostępnionymi na stronie www.warta.pl oraz
w serwisach i platformach sprzedażowych.
4. Umowę ubezpieczenia zawiera się w poniższych terminach uzależnionych od liczby dni pomię-
dzy dniem zawarcia umowy podróży, a dniem jej rozpoczęcia, zgodnie z poniższą tabelą:
Liczba dni pomiędzy dniem zawarcia
umowy podróży, a dniem jej rozpoczęcia Termin zawarcia umowy ubezpieczenia
więcej niż 60 dni
w dowolnym terminie od dnia zawarcia umowy
podróży – do 61 dnia przed dniem rozpoczęcia
podróży
od 60 do 31 dni
w dniu zawarcia umowy podróży oraz przez
kolejnych 10 dni – do 31 dnia przed dniem
rozpoczęcia podróży
od 30 do 8 dni w dniu zawarcia umowy podróży oraz
w kolejnym dniu
7 dni lub mniej w dniu zawarcia umowy podróży
Umowy ubezpieczenia nie można zawrzeć, jeśli dzień zakupu podróży jest jednocześnie
dniem jej rozpoczęcia.
5. Z zastrzeżeniem ust. 9, okres ubezpieczenia, na jaki została zawarta umowa ubezpieczenia,
wskazany jest w dokumencie ubezpieczenia.
6. Jedną umową ubezpieczenia można objąć więcej niż jedną umowę podróży, pod warunkiem, że
umowy podróży zostały zawarte tego samego dnia. W takim przypadku w umowie ubezpieczenia
należy wskazać łączny koszt umów podróży. Jeśli umowy podróży zostały zawarte w różnych
dniach, to umowę ubezpieczenia należy zawrzeć oddzielnie dla każdej z umów podróży.
7. Zawarcie umowy ubezpieczenia potwierdza się dokumentem ubezpieczenia (polisą).
8. Odpowiedzialność WARTY rozpoczyna się od dnia następnego po dniu zawarcia umowy ubez-
pieczenia – nie wcześniej, niż od dnia następnego po opłaceniu składki.
9. Odpowiedzialność WARTY kończy się:
1) w odniesieniu do ubezpieczenia kosztów odwołania podróży – z datą i godziną określoną jako
początek podróży w umowie podróży,
2) w odniesieniu do ubezpieczenia kosztów przerwania podróży – z momentem zakończenia
podróży.
10. Odpowiedzialność WARTY kończy się również:
1) z upływem okresu ubezpieczenia,
2) po wyczerpaniu sumy ubezpieczenia,
3) z dniem odstąpienia przez Ubezpieczającego od umowy ubezpieczenia,
w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi jako pierwsze.
11. Jeżeli umowa ubezpieczenia jest zawarta na okres dłuższy niż 6 miesięcy, Ubezpieczający
ma prawo odstąpienia od umowy ubezpieczenia w terminie 30 dni, a w przypadku, gdy
Ubezpieczający jest przedsiębiorcą, w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy. Jeżeli najpóźniej
w chwili zawarcia umowy WARTA nie poinformowała Ubezpieczającego będącego konsumentem
o prawie odstąpienia od umowy, termin 30 dni biegnie od dnia, w którym Ubezpieczający będący
konsumentem dowiedział się o tym prawie.
12. Konsument, który zawarł umowę za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość
może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie,
w terminie 30 dni od poinformowania go o zawarciu umowy lub od dnia potwierdzenia informacji
o zawarciu umowy, jeżeli jest to termin późniejszy.
13. Prawo do odstąpienia od umowy ubezpieczenia, o którym mowa w ust. 12 nie przysługuje
w wypadku umów ubezpieczenia, które zawarte zostały na okres krótszy niż trzydzieści dni.
14. Odstąpienie od umowy określone w ust.11 nie zwalnia Ubezpieczającego z obowiązku opłacenia
składki za okres, w którym WARTA udzielała ochrony ubezpieczeniowej.
15. Z zastrzeżeniem ust. 17, w przypadku rozwiązania umowy ubezpieczenia przed upływem okresu,
na jaki została zawarta, Ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej
ochrony ubezpieczeniowej.
16. Składkę podlegającą zwrotowi ustala się proporcjonalnie do niewykorzystanej ochrony ubez-
pieczeniowej, za każdy dzień niewykorzystanego okresu ubezpieczenia, rozpoczynając od dnia
następnego po wygaśnięciu stosunku ubezpieczenia.
17. Wyczerpanie sumy ubezpieczenia określonej w dokumencie ubezpieczenia na skutek wypła-
ty odszkodowania stanowi całkowite spełnienie świadczenia z tytułu zawartej umowy ubezpie-
czenia i w związku z wykorzystaniem ochrony ubezpieczeniowej w całości, zwrot składki nie
przysługuje.
Składka ubezpieczeniowa
§ 9
1. Składkę ubezpieczeniową ustala się na podstawie taryfy składek obowiązującej w dniu zawarcia
umowy ubezpieczenia.
2. Wysokość składki ubezpieczeniowej, w tym w zakresie zwyżek i zniżek, oblicza się w zależności
od:
1) sumy ubezpieczenia,
2) wieku Ubezpieczonego,
3) liczby osób ubezpieczonych,
4) terminu pomiędzy datą zawarcia umowy podróży, a dniem rozpoczęcia podróży,
5) okresu, na jaki została zawarta umowa ubezpieczenia,
6) kraju wyjazdu,
7) daty rozpoczęcia podróży.
3. Na podstawie analizy dotychczasowego przebiegu ubezpieczeń oraz oceny ryzyka mogą być
stosowane zniżki/zwyżki specjalne.
4. Wysokość składki wskazana jest w dokumencie ubezpieczenia w złotych (PLN).
5. Składka płatna jest jednorazowo, w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia: gotówką, za pomocą
płatności elektronicznych lub przelewem bankowym.
6. W przypadku płatności gotówką, jako termin opłacenia składki przyjmuje się dzień wpłaty gotówki
upoważnionemu przedstawicielowi WARTY.
7. W przypadku płatności za pomocą płatności elektronicznych, jako termin opłacenia składki przyj-
muje się dzień dokonania autoryzacji transakcji.
4WARTA-C8321
8. W przypadku płatności składki przelewem bankowym, jako termin opłacenia składki przyjmuje
się dzień dokonania wpłaty przez Ubezpieczającego, tj. datę potwierdzenia przez bank polecenia
przelewu.
9. W razie ujawnienia okoliczności, która pociąga za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa zda-
rzenia ubezpieczeniowego, każda ze stron może żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki,
poczynając od chwili, w której zaszła ta okoliczność, nie wcześniej jednak niż od początku bieżą-
cego okresu ubezpieczenia. W razie zgłoszenia takiego żądania druga strona może w terminie
14 dni wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym.
Skargi i zażalenia
§ 10
1. Skargi, zażalenia w tym reklamacje mogą być składane do WARTY:
1) na piśmie na adres: skr. pocztowa 1020, 00-950 Warszawa,
2) na piśmie na adres do doręczeń elektronicznych, od dnia wpisania tego adresu do bazy
adresów elektronicznych (adres zostanie umieszczony na stronie www.warta.pl/reklamacje
niezwłocznie po jego wpisaniu do bazy adresów elektronicznych),
3) elektronicznie za pomocą formularza www.warta.pl/reklamacje,
4) telefonicznie pod nr 502 308 308 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora),
5) w każdej jednostce WARTY, na piśmie doręczonym osobiście lub ustnie do protokołu.
2. WARTA rozpatrzy skargę, zażalenie lub reklamację w terminie 30 dni od daty wpływu i udzieli
odpowiedzi na piśmie przesyłką listową lub pocztą elektroniczną na wniosek składającego skar-
gę, zażalenie, reklamację. W szczególnie skomplikowanych przypadkach termin na udzielenie
odpowiedzi może zostać przedłużony do 60 dni, o czym wnoszący skargę, zażalenie, reklamację
zostanie uprzednio powiadomiony.
Organem właściwym do rozpatrzenia skargi, zażalenia, reklamacji jest jednostka organizacyjna
wyznaczona przez Zarząd WARTY.
3. Podmiotem uprawnionym do pozasądowego rozpatrywania sporów jest:
1) Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego (strona www: https://www.knf.gov.pl),
2) Rzecznik Finansowy (strona www: https://www.rf.gov.pl ).
W przypadku umów zawieranych przez Internet skargę można złożyć dodatkowo za pośred-
nictwem platformy internetowego systemu rozstrzygania sporów (Platforma ODR) – adres:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=PL.
4. Powództwo o roszczenia wynikające z umowy ubezpieczenia można wytoczyć według prze-
pisów o właściwości ogólnej, albo przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby
Ubezpieczającego, Ubezpieczonego, Uprawnionego z umowy ubezpieczenia, spadkobiercy
Ubezpieczonego lub spadkobiercy Uprawnionego z umowy ubezpieczenia.
Przejście roszczeń na WARTĘ
§ 11
1. Ubezpieczony zobowiązany jest zabezpieczyć możność dochodzenia przez WARTĘ roszczeń
odszkodowawczych wobec osób odpowiedzialnych za szkodę.
2. Jeżeli Ubezpieczony bez zgody WARTY zrzekł się roszczenia przeciwko osobie odpowiedzialnej
za szkodę lub je ograniczył, WARTA może odmówić odszkodowania lub je zmniejszyć.
3. Jeżeli zrzeczenie się lub ograniczenie ujawnione zostało po wypłaceniu odszkodowania, WARTA
może żądać od Ubezpieczonego zwrotu całości lub części odszkodowania.
Postanowienia końcowe
§ 12
1. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych OWU stosuje się odpowiednie przepisy Kodeksu
cywilnego oraz Ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej.
2. W porozumieniu z Ubezpieczającym do umowy ubezpieczenia mogą być wprowadzone postano-
wienia dodatkowe lub odmienne od ustalonych w niniejszych OWU.
3. Wszystkie odstępstwa od postanowień niniejszych OWU muszą być sporządzone pisemnie na
polisie lub w formie aneksu, pod rygorem ich nieważności.
4. Do umów ubezpieczenia zawieranych na podstawie niniejszych OWU stosuje się prawo polskie.
5. Niniejsze Ogólne Warunki Ubezpieczenia w powyższym brzmieniu mają zastosowanie do umów
ubezpieczenia zawieranych od dnia 16 czerwca 2024 roku.
Wiceprezes Zarządu
Jarosław NIEMIROWSKI
Prezes Zarządu
Jarosław PARKOT
TUiR „WARTA” S.A. informuje, że w związku z proponowanym zawarciem umowy ubezpieczenia, oso-
ba wykonująca czynności dystrybucyjne zakładu ubezpieczeń otrzymuje stałe umowne wynagrodze-
nie uwzględnione w kwocie składki ubezpieczeniowej, a także może otrzymać innego rodzaju korzyść
lub zachętę finansową lub niefinansową w związku z działalnością w zakresie dystrybucji ubezpieczeń
lub udziałem w przedsięwzięciach promocyjnych dedykowanych dystrybutorom.
TUiR „WARTA” S.A. informuje, że w związku z proponowanym zawarciem umowy ubezpiecze-
nia Agent (w tym Agent doprowadzający Klienta na platformę online.warta.pl) otrzymuje prowizję
uwzględnioną w kwocie składki ubezpieczeniowej, a także może otrzymać innego rodzaju korzyść
finansową lub niefinansową w związku z działalnością w zakresie dystrybucji ubezpieczeń i udziałem
w przedsięwzięciach promocyjnych dedykowanych dystrybutorom.
INFORMACJA ADMINISTRATORA DANYCH OSOBOWYCH
DLA KLIENTA
UBEZPIECZENIA MAJĄTKOWE
WARTA dba o Pani/Pana dane, dlatego w trosce o ich bezpieczeństwo prosimy o zapoznanie się z klauzulami informacyjnymi dotyczącymi ich przetwarzania.
DLA UBEZPIECZAJĄCEGO DLA UBEZPIECZONEGO
ADMINISTRATOR
I DANE KONTAKTOWE
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji ,,WARTA” S.A. z siedzibą w Warszawie, Rondo I. Daszyńskiego 1, 00-843 Warszawa
(„ WARTA”). Z administratorem można się kontaktować pisemnie pod podanym adresem siedziby lub w sposób wskazany na stronie www.warta.pl.
ZAKRES I ŹRÓDŁO
DANYCH
WARTA uzyskała Pani/Pana dane osobowe od Ubezpieczającego w związku ze złożonym
przez niego wnioskiem o sporządzenie oferty ubezpieczenia lub w związku z zawarciem
umowy ubezpieczenia.
CEL, PODSTAWA
PRAWNA I OKRES
PRZETWARZANIA
DANYCH
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez WARTĘ w celu:
1) oceny ryzyka ubezpieczeniowego, wyliczenia składki ubezpieczeniowej oraz obsługi i wykonania umowy ubezpieczenia na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej
i reasekuracyjnej, do czasu upływu okresów przedawnienia roszczeń. W tym celu WARTA stosuje procesy oparte na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu,
które wiążą się z oceną informacji przetwarzanych na Pani/Pana temat przez system informatyczny (bez wpływu człowieka) i z zaszeregowaniem Pani/Pana do określonej grupy,
w celu wyliczenia wysokości składki ubezpieczeniowej. Podstawą profilowania będą dane zawarte we wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia oraz dane zebrane na podstawie
innych umów ubezpieczenia zawartych przez Panią/Pana z WARTĄ, jak również dane dotyczące historii szkodowości. Konsekwencją takiego przetwarzania będzie automatyczna
decyzja dotycząca wysokości składki lub innych warunków umowy ubezpieczenia. Ma Pani/Pan prawo do zakwestionowania takiej decyzji, do wyrażenia własnego stanowiska
lub do podjęcia decyzji przez pracownika;
2) zapobiegania i wykrywania przestępczości – na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej przez 5 lat, a w przypadku przedsiębiorców przez 10 lat
od zawarcia umowy ubezpieczenia;
3) reasekuracji ryzyka – na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez WARTĘ, tj. zmniejszenia ryzyka ubezpieczeniowego związanego z zawartą umową,
do czasu upływu okresów przedawnienia roszczeń dla obsługi i wykonania umowy ubezpieczenia;
4) windykacji i dochodzenia roszczeń oraz obrony praw WARTY w postępowaniach przed sądami i organami państwowymi – na podstawie prawnie uzasadnionego interesu WARTY,
tj. możliwości dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami, do czasu upływu terminów przedawnienia roszczeń przysługujących WARCIE bądź przedawnienia karalności
czynu popełnionego na szkodę WARTY;
5) marketingu własnych produktów lub usług WARTY, w tym profilowania w celu określenia preferencji lub potrzeb w zakresie produktów ubezpieczeniowych i fi nansowych oraz
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez WARTĘ, tj. promowania własnych produktów lub usług WARTY,
do czasu wyrażenia przez Panią/ Pana sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych w tym celu;
6) dochodzenia roszczeń regresowych przez WARTĘ (w przypadku wypłaty przez WARTĘ odszkodowania za szkodę wyrządzoną przez osobę trzecią) – na podstawie przepisów
kodeksu cywilnego, przez okres przedawnienia roszczeń przysługujących Pani/Panu względem osoby trzeciej odpowiedzialnej za szkodę;
7) likwidacji szkody (o ile zostanie zgłoszona), w tym obsługi zgłoszenia, wydania decyzji ubezpieczeniowej i wypłaty odszkodowania lub innego świadczenia – na podstawie
umowy, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz przepisów kodeksu cywilnego, do momentu wydania przez WARTĘ decyzji w przedmiocie wypłaty
odszkodowania lub innego świadczenia, a także w celu rozpatrywania reklamacji (o ile zostanie złożona) – na podstawie przepisów o rozpatrywaniu reklamacji, a po upływie
tego okresu w celach archiwizacyjnych na wypadek zgłoszenia kolejnej szkody lub dodatkowych roszczeń – na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez
WARTĘ, tj. obrony przed roszczeniami, przez okres przedawnienia przysługujących Pani/Panu roszczeń;
8) ustalania rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności i rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów rachunkowości, w tym w celach statystycznych, na
podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przez okres obowiązywania umowy, przez okres likwidacji szkody w przypadku zgłoszenia szkody lub
innego roszczenia oraz przez czas trwania ewentualnych postępowań sądowych związanych z dochodzonym przez Panią/Pana roszczeniem;
9) rachunkowym, na podstawie przepisów o rachunkowości, przez okres wskazany w tych przepisach, przedłużony o okres dochodzenia roszczeń;
10) oceny satysfakcji z usług WARTY – na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez WARTĘ, tj. kontroli przebiegu i podnoszenia standardów realizowanych
usług na podstawie zebranych przez WARTĘ opinii, przez okres obowiązywania umowy ubezpieczenia a także w okresie następującym po rozpatrzeniu roszczeń o wypłatę
odszkodowania lub świadczenia zgłoszonych do WARTY;
11) rozpatrywania wniosków, skarg i reklamacji innych niż związane z procesem likwidacji szkody – na podstawie przepisów o rozpatrywaniu reklamacji, a po ich rozpatrzeniu,
w celach archiwizacyjnych, na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez WARTĘ, tj. kontroli prawidłowości prowadzenia tych postępowań.
DO CZEGO
PRZYSŁUGUJE PANI/
PANU PRAWO
Przysługuje Pani/Panu prawo do:
1) dostępu do swoich danych – czyli uzyskania od WARTY potwierdzenia, czy przetwarzane są Pani/Pana dane osobowe; uzyskania ich kopii oraz informacji m.in. o: celach
przetwarzania, kategoriach danych, kategoriach odbiorców danych, planowanym okresie ich przechowywania i źródle ich pozyskania przez WARTĘ;
2) ich sprostowania – czyli poprawienia lub uzupełnienia dotyczących Pani/Pana danych osobowych, które są nieprawidłowe lub niekompletne;
3) ich usunięcia – w przypadkach wskazanych w art. 17 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, w szczególności w przypadku, gdy dane osobowe nie są już niezbędne do
celów, w których zostały zebrane, lub złożony został skuteczny sprzeciw wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych (o ile nie zakłóca to realizacji umowy lub obowiązków
WARTY wynikających z przepisów prawa);
4) ograniczenia przetwarzania – czyli zaprzestania przetwarzania, w szczególności, gdy kwestionuje Pani/Pan prawidłowość danych osobowych lub wnosi sprzeciw wobec ich
przetwarzania – na okres pozwalający WARCIE zweryfikować zasadność żądania;
5) przenoszenia swoich danych – czyli do uzyskania od WARTY w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego Pani/Pana
danych osobowych, które Pani/Pan dostarczył(a) WARCIE i które WARTA przetwarza na podstawie Pani/Pana zgody lub na podstawie zawartej z Panią/Panem umowy. Ponadto
ma Pani/Pan prawo zażądać, aby WARTA przesłała innemu administratorowi Pani/Pana dane osobowe, o ile jest to technicznie możliwe;
6) wniesienia sprzeciwu z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionych interesów
realizowanych przez WARTĘ, w tym profilowania na tej podstawie, oraz do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych na potrzeby marketingu
bezpośredniego przez WARTĘ; Pomimo sprzeciwu WARTA jest uprawniona w dalszym ciągu przetwarzać te dane osobowe, jeżeli wykaże istnienie ważnych, prawnie
uzasadnionych podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń.
Przysługuje Pani/Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych na potrzeby marketingu bezpośredniego przez
WARTĘ;
7) wniesienia skargi do Organu Nadzoru w zakresie danych osobowych (jest nim Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych).
Jeżeli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych osobowych, ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody pozostaje bez wpływu na
zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Przysługuje Pani/Panu prawo do uzyskania interwencji ze strony pracownika WARTY wobec decyzji opierającej się na zautomatyzowanym przetwarzaniu, do wyrażania własnego
stanowiska i do zakwestionowania tej decyzji poprzez kontakt z WARTĄ przez jej agenta, infolinię lub wysłanie wiadomości na adres e-mail: IOD@warta.pl.
DANE KONTAKTOWE
INSPEKTORA
OCHRONY DANYCH
W celu cofnięcia zgody lub skorzystania z przysługujących praw należy się skontaktować z inspektorem ochrony danych lub agentem. Kontakt z inspektorem jest możliwy drogą
elektroniczną poprzez: IOD@warta.pl lub drogą pisemną pod adresem siedziby WARTY podanym powyżej. Dane inspektora dostępne są na stronie internetowej: www.warta.pl
w zakładce „Kontakt”. Kontakt z agentem ubezpieczeniowym jest możliwy osobiście lub drogą telefoniczną.
ODBIORCY DANYCH Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: inne zakłady ubezpieczeń lub
inne zakłady reasekuracji, Komisja Nadzoru Finansowego, Ubezpieczeniowy Fundusz
Gwarancyjny, biura informacji gospodarczej i biura informacji kredytowej – o ile została
udzielona w tym zakresie zgoda, organy administracji państwowej, o ile nie żądają
udostępnienia w związku z toczącym się postępowaniem, a obowiązek udostępnienia
danych wynika z przepisów prawa.
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: inne zakłady ubezpieczeń lub
inne zakłady reasekuracji, Komisja Nadzoru Finansowego, Ubezpieczeniowy Fundusz
Gwarancyjny, organy administracji państwowej, o ile nie żądają udostępnienia w związku
z toczącym się postępowaniem, a obowiązek udostępnienia danych wynika z przepisów
prawa.
Ponadto Pani/Pana dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie WARTY, m.in. dostawcom usług IT mającym siedzibę w Polsce lub na
obszarze EOG, dostawcom usług archiwizacji dokumentacji, likwidacji szkód, dostawcom usług assistance będących przedmiotem ubezpieczenia, windykacji należności, kancelariom
prawnym świadczącym wsparcie prawne, rzeczoznawcom majątkowym lub orzecznikom medycznym, agencjom marketingowym czy też agentom ubezpieczeniowym obsługującym
umowę ubezpieczenia – przy czym takie podmioty przetwarzają dane na podstawie umowy z WARTĄ i wyłącznie zgodnie z jej poleceniami.
INNE ŹRÓDŁA
POZYSKIWANIA
DANYCH
WARTA zbiera dane od podmiotów zewnętrznych, tj.: biur informacji gospodarczej oraz
biur informacji kredytowej – w zakresie niezbędnym do oceny ryzyka ubezpieczeniowego,
o ile została udzielona w tym zakresie zgoda; innych zakładów ubezpieczeń – w zakresie
zgłoszonych zdarzeń; w przypadku przedsiębiorców – z rejestru podmiotów gospodarki
narodowej (REGON) prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny – w celu weryfikacji
ich poprawności oraz od innych podmiotów – w zakresie niezbędnym do oceny ryzyka,
wykonania umowy lub oceny zgłoszonego roszczenia.
WARTA zbiera dane od podmiotów zewnętrznych, tj.: od Ubezpieczeniowego Funduszu
Gwarancyjnego – m.in. w zakresie historii szkodowości i weryfikacji danych podmiotu;
innych zakładów ubezpieczeń – w zakresie zgłoszonych zdarzeń, placówek medycznych
– w zakresie informacji o stanie zdrowia, o ile została wyrażona zgoda; dostawców
usług assistance – w zakresie przebiegu i rezultatów wykonanych usług; w przypadku
przedsiębiorców – z rejestru podmiotów gospodarki narodowej (REGON) prowadzonego
przez Główny Urząd Statystyczny w zakresie danych tam ujawnionych w celu weryfikacji
ich poprawności oraz od innych podmiotów – w zakresie niezbędnym do oceny ryzyka,
wykonania umowy lub oceny zgłoszonego roszczenia.
OBOWIĄZEK
PODANIA DANYCH
Podanie danych jest niezbędne do zawarcia umowy, jak również może wynikać z przepisów
prawa – brak podania tych danych może uniemożliwić zawarcie umowy ubezpieczenia.
Podanie danych do celów marketingowych jest dobrowolne.
I/R-MAJ/1021/K
Godziny pracy:
Poniedziałek-Piątek 8:30 - 16:00
NIP: 8411529918
REGON: 771609126
Pokaż na mapie