Co jest przedmiotem
ubezpieczenia?
ü motocykl, samochód osobowy lub ciężarowy o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 tony wraz z wyposażeniem jest
ubezpieczany od:
– uszkodzenia
– całkowitego zniszczenia
– kradzieży w całości lub jego części
ü bagaż znajdujący się w chwili zdarzenia w ubezpieczonym
pojeździe jest ubezpieczany od uszkodzenia lub całkowitego
zniszczenia
Suma ubezpieczenia odpowiada wartości ubezpieczonego
pojazdu z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia.
Szczegółowy opis przedmiotu i zakresu ubezpieczenia zawarty
jest w § 2 i § 3 OWU.
Czego nie obejmuje
ubezpieczenie?
û samochodów zarejestrowanych poza granicami
Rzeczypospolitej Polskiej
û awarii samochodu
û przywłaszczenia, o którym mowa w Art. 284. Kodeksu
karnego
û bagażu innego niż opisany w § 2 OWU
û dodatkowego wyposażenia niewymienionego
w dokumencie ubezpieczenia
û samochodów przeznaczonych do nauki jazdy lub
wynajmowanych zarobkowo
Szczegółowe informacje o zakresie nieobjętym ochroną
znajdują się w § 3 i § 4 OWU.
Jakie są ograniczenia ochrony
ubezpieczeniowej?
Warta nie odpowiada za szkody:
! spowodowane umyślnie
! powstałe podczas kierowania pojazdem, gdy pojazd nie był
dopuszczony do ruchu
! spowodowane przez kierującego po użyciu alkoholu lub
narkotyku, chyba że nie miało to wpływu na powstanie szkody
! powstałe podczas jazd wyścigowych, konkursowych,
rajdowych oraz treningów do tych jazd
! polegające na kradzieży samochodu w przypadku
pozostawienia w nim kluczyków bez nadzoru
! w bagażu niespełniające wymogów opisanych w § 3 OWU
Pozostałe ograniczenia oraz wyłączenia odpowiedzialności
uprawniające do odmowy wypłaty odszkodowania i innych
świadczeń lub ich obniżenia są opisane w § 4, § 5 i § 12 OWU.
Ubezpieczenie komunikacyjne
Dokument zawierający informacje o produkcie ubezpieczeniowym
Ubezpieczyciel: TUiR „WARTA” S.A. Produkt: AUTOCASCO KOMFORT
(Dział II, Grupa 3)
Niniejszy dokument zawiera najważniejsze informacje o produkcie. Pełne informacje o produkcie podawane są przed zawarciem umowy ubezpieczenia i znajdują się
w Ogólnych Warunkach Ubezpieczenia AUTOCASCO KOMFORT o symbolu C6213 (zwanych dalej OWU). Powyższe OWU obowiązują od dnia 1 lutego 2024 roku.
Jakiego rodzaju jest to ubezpieczenie?
Autocasco Komfort to ubezpieczenie samochodów od uszkodzeń i kradzieży, gwarantujące najszerszą ochronę w Warcie. Ubezpieczenie pokrywa
koszt naprawy uszkodzeń samochodu z użyciem oryginalnych części producenta pojazdu, bez stosowania potrąceń amortyzacyjnych czy udziałów
własnych. Suma ubezpieczenia nie zmienia się przez cały okres trwania ubezpieczenia, także po wypłacie odszkodowania. Ponadto właścicielom
fabrycznie nowych samochodów Warta oferuje utrzymanie stałej sumy ubezpieczenia (równej wartości fakturowej pojazdu) przez okres trzech lat.
Ubezpieczenie jest kierowane szczególnie do klientów posiadających samochody w wieku do 6 lat.
I/I-ACK/0124
Gdzie obowiązuje ubezpieczenie?
ü ubezpieczenie obowiązuje na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz pozostałych krajów europejskich (Rosja i Turcja w europejskich
częściach ich terytoriów), a także Maroka, Tunezji i Izraela (szkody powstałe na terytorium Gruzji nie są objęte umową ubezpieczenia)
Co należy do obowiązków Ubezpieczonego?
Do obowiązków Ubezpieczonego/Ubezpieczającego należy:
– podanie wszystkich znanych sobie okoliczności, o które pytał pośrednik ubezpieczeniowy i które zostały umieszczone we wniosku
o ubezpieczenie lub w innych pismach przed zawarciem umowy ubezpieczenia
– zawiadamianie Warty na piśmie w czasie trwania umowy o zmianach ww. okoliczności, w szczególności takich jak utrata kluczyków
– opłacenie składki zgodnie z harmonogramem określonym w polisie
– w przypadku zajścia szkody, przedsięwzięcie odpowiednich środków w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku,
użycie dostępnych środków w celu ratowania pojazdu, zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów
– zgłoszenie szkody nie później niż w ciągu 7 dni poprzez kontakt z Centrum Obsługi Klienta Warty; w razie kradzieży pojazdu należy
powiadomić Wartę nie później niż następnego dnia roboczego oraz Policję w ciągu 12 godzin od uzyskania informacji o szkodzie
– w przypadku uszkodzenia pojazdu za granicą, uzyskanie zgody Warty na jego naprawę poza Rzeczpospolitą Polską
– postępowanie zgodnie z dyspozycjami Centrum Obsługi Klienta Warty
Szczegółowe informacje na temat obowiązków Ubezpieczonego podane są w § 5, § 11, § 12, § 14, § 15 i § 16 OWU.
Jak i kiedy należy opłacać składki?
Składka może być płatna gotówką, kartą płatniczą lub przelewem bankowym.
Składka lub jej pierwsza rata powinna być zapłacona przy zawarciu umowy lub później, zgodnie z ustaleniami w umowie ubezpieczenia.
Wysokość rat składki i terminy płatności są określane w polisie.
Kiedy rozpoczyna się i kończy ochrona ubezpieczeniowa?
Ochrona rozpoczyna się po zawarciu umowy ubezpieczenia, od dnia uzgodnionego i wskazanego w polisie.
Ochrona ustaje i umowa ubezpieczenia ulega rozwiązaniu:
– z upływem ostatniego dnia okresu ubezpieczenia, na jaki umowa była zawarta
– z chwilą wypłaty odszkodowania za szkodę polegającą na kradzieży bądź całkowitym zniszczeniu pojazdu
– z dniem udokumentowania nieobjętej ubezpieczeniem szkody, polegającej na trwałej i zupełnej utracie pojazdu
– z dniem odstąpienia od umowy lub jej wypowiedzenia w przypadkach określonych w OWU
– w przypadku przewłaszczenia lub zbycia samochodu – z chwilą przeniesienia na nabywcę prawa własności pojazdu
– z dniem wyrejestrowania pojazdu
– z dniem rejestracji pojazdu za granicą RP
– z dniem przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania
pojazdów wycofanych z eksploatacji
Szczegółowe informacje na temat okresu ochrony ubezpieczeniowej znajdują się w § 6 OWU.
Jak rozwiązać umowę?
Od umowy można odstąpić składając pisemne powiadomienie w terminie:
– 30 dni od dnia zawarcia umowy – osoby fizyczne
– 7 dni od dnia zawarcia umowy – przedsiębiorcy
– 30 dni od dnia poinformowania o zawarciu umowy lub od dnia doręczenia potwierdzenia zawarcia umowy, jeżeli jest to termin
późniejszy – w przypadku umów zawieranych przez konsumentów za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość
(np. Internet, telefon)
Szczegółowe informacje na temat rozwiązywania umowy ubezpieczenia znajdują się w § 6 i § 7 OWU.
I/I-ACK/0124
1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Niniejsze Ogólne Warunki Ubezpieczenia Autocasco Komfort, zwane dalej OWU ACK, stosuje
się w umowach ubezpieczenia zawieranych przez Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji
„WARTA”
Spółka Akcyjna, zwane dalej WARTA,
z Ubezpieczającymi.
2. W porozumieniu z Ubezpieczającym, po dokonaniu indywidualnej oceny ryzyka przez WARTĘ,
mogą być zastosowane w umowie ubezpieczenia postanowienia dodatkowe, inne niż określone
w OWU ACK. Wprowadzenie takich postanowień wymaga zastosowania formy pisemnej pod
rygorem nieważności.
SŁOWNICZEK POJĘĆ
§ 2
1. Awaria – przypadek losowy wynikający z przyczyn wewnętrznych ubezpieczonego pojazdu
powodujących, że pojazd, jego część lub element wyposażenia, nie mogą być aktualnie użytkowane
zgodnie z jego przeznaczeniem.
2. Bagaż – stanowiące własność Ubezpieczonego (a także kierowcy lub któregokolwiek z pasażerów
pojazdu), znajdujące się w chwili zdarzenia w ubezpieczonym pojeździe, następujące
przedmioty:
1) przenośny sprzęt elektroniczny, w tym przenośne komputery, telefony komórkowe, nawigacje
samochodowe, kamery cyfrowe, aparaty cyfrowe,
2) nośniki pamięci,
3) wózki, chodziki,
4) torby, walizki, z wyłączeniem ich zawartości innej niż wymienione w pkt 1) i 2).
3. Całkowite zniszczenie – szkoda, w wyniku której pojazd uległ uszkodzeniu w takim stopniu, że
ustalona przez WARTĘ
wartość przedmiotu ubezpieczenia w stanie uszkodzonym jest równa
zeru złotych.
4. Kategorie warsztatów – podział warsztatów naprawczych według kryterium posiadania autoryzacji
producentów pojazdów (autoryzowane stacje obsługi – ASO i nieautoryzowane stacje
obsługi – nie ASO) oraz grup marek i rodzajów naprawianych pojazdów.
5. Kradzież – jest to działanie sprawcy o znamionach określonych w polskim Kodeksie Karnym,
tj. w art. 278 (kradzież rzeczy ruchomych), art. 279 (kradzież z włamaniem) i w art. 280 (rozbój),
które doprowadziło do zaboru pojazdu. Pojęcie to nie obejmuje przywłaszczenia, o którym mowa
w art. 284 KK.
6. Odszkodowanie – kwota ustalona wg zasad określonych w niniejszych OWU ACK, należna
w razie powstania szkody, uwzględniająca wszelkie potrącenia wynikłe z warunków zawartej
umowy ubezpieczenia. W razie zawarcia umowy ubezpieczenia w oparciu o wartość pojazdu
netto (bez VAT) do ustalenia wysokości odszkodowania przyjmuje się wartość netto.
7. Okres ubezpieczenia – wskazany w dokumencie ubezpieczenia okres na jaki WARTA
udziela
ochrony ubezpieczeniowej.
8. Osoba o zwiększonym ryzyku ubezpieczeniowym – osoba kierująca pojazdem, inna niż
Właściciel i Użytkownik pojazdu, spełniająca określone przez WARTĘ
we wniosku o ubezpieczenie
kryteria wieku i okresu posiadania uprawnień do kierowania ubezpieczonym pojazdem.
9. Osoba upoważniona do korzystania z pojazdu – osoba użytkująca pojazd za zgodą
Ubezpieczonego lub innej osoby uprawnionej.
10. Pojazd – pojazd podlegający rejestracji na terytorium RP stosownie do przepisów ustawy Prawo
o ruchu drogowym.
11. Suma ubezpieczenia – kwota która stanowi górną granicę odpowiedzialności WARTY
w ramach
jednej szkody, ustalona zgodnie z OWU ACK.
12. Szkoda – straty majątkowe powstałe w wyniku jednego zdarzenia objętego ochroną na podstawie
niniejszych OWU ACK.
13. Szkoda całkowita – szkoda, w wyniku której pojazd uległ uszkodzeniu w takim stopniu, że koszty
jego naprawy ustalone zgodnie z § 13 przekraczają 70% sumy ubezpieczenia.
14. Ubezpieczający – osoba lub podmiot zawierająca z WARTĄ
umowę ubezpieczenia ACK.
15. Ubezpieczony – Właściciel pojazdu.
16. Użytkownik – osoba upoważniona do korzystania z pojazdu na podstawie umowy leasingu lub
kredytu wskazana w dokumencie ubezpieczenia.
17. Wartość pojazdu – wartość ustalona przez WARTĘ
na podstawie notowań rynkowych pojazdu
danej marki, modelu, typu, z uwzględnieniem jego cech indywidualnych i historii użytkowania.
Notowania stanowiące podstawę do ustalenia wartości pojazdu zawarte są w systemie Info-
Ekspert lub innym uzgodnionym z Ubezpieczającym i wskazanym w umowie ubezpieczenia. Przy
braku notowań rynkowych danego pojazdu wartość przyjętą do ubezpieczenia ustala się metodą
oceny indywidualnej w uzgodnieniu z Ubezpieczającym. Dla pojazdu fabrycznie nowego zakupionego
w krajowej sieci dealerskiej jako wartość pojazdu przyjmuje się cenę fakturową przez okres
6 miesięcy od daty wystawienia faktury, o ile w tym okresie pojazd nie uległ uszkodzeniu lub nie
nastąpiła zmiana Właściciela pojazdu.
18. Warsztat rekomendowany – warsztat naprawczy na terenie RP posiadający umowę o współpracy
z WARTĄ.
Aktualna lista warsztatów rekomendowanych znajduje się na stronie internetowej
WARTY
www.warta.pl.
19. Wiek pojazdu – ustala się jako różnicę pomiędzy rokiem, w którym rozpoczyna się okres ubezpieczenia
a rokiem budowy/produkcji pojazdu.
20. Wniosek o ubezpieczenie – formularz WARTY
albo inny dokument zawierający niezbędne dane
dotyczące pojazdu, jego Właściciela/Użytkownika, Ubezpieczającego, oraz inne informacje niezbędne
do zawarcia umowy ubezpieczenia, wykorzystywany do oceny ryzyka ubezpieczeniowego,
stanowiący część umowy ubezpieczenia.
21. Wyposażenie pojazdu – sprzęt i urządzenia stanowiące standardowe wyposażenie danego
modelu pojazdu oraz inne wyposażenie wymienione w dokumencie ubezpieczenia i uwzględnione
w wycenie wartości pojazdu wg systemu Info-Ekspert lub innego systemu wskazanego
w umowie ubezpieczenia.
CO MOŻNA UBEZPIECZYĆ I JAKI JEST ZAKRES OCHRONY UBEZPIECZENIOWEJ?
§ 3
1. Z zastrzeżeniem ust. 2, na podstawie niniejszych OWU ACK WARTA
ubezpiecza:
1) samochody osobowe,
2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony,
3) motocykle,
których wiek nie przekracza 6 lat, o ile nie umówiono się inaczej.
2. Ubezpieczeniem nie mogą być objęte pojazdy:
1) przeznaczone do nauki jazdy,
2) wynajmowane zarobkowo.
3. WARTA
ubezpiecza pojazd wraz z jego wyposażeniem.
4. Ochroną ubezpieczeniową w zakresie opisanym w ust. 7 i 8 objęty jest bagaż przewożony
w ubezpieczonym pojeździe.
5. Pojazd zarejestrowany za granicą Rzeczypospolitej Polskiej (RP) nie może być ubezpieczony na
zasadach określonych w niniejszych OWU ACK.
6. Z tytułu umowy ubezpieczenia przysługuje odszkodowanie w razie uszkodzenia, całkowitego
zniszczenia lub kradzieży pojazdu, jego części lub wyposażenia wskutek wszelkich zdarzeń
powstałych niezależnie od woli Ubezpieczonego lub osoby upoważnionej do korzystania
z pojazdu z wyłączeniem szkód wymienionych w § 4.
7. W razie uszkodzenia lub całkowitego zniszczenia bagażu przysługuje odszkodowanie, pod
warunkiem, że uszkodzenie bagażu nastąpiło w trakcie tego samego zdarzenia, w następstwie
którego uległ uszkodzeniu pojazd, za które WARTA
– stosownie do umowy ubezpieczenia ACK,
zgodnie z ust. 6 – ponosi odpowiedzialność.
8. Górną granicę odpowiedzialności WARTY
za szkody powstałe w bagażu przewożonym ubezpieczonym
pojazdem stanowi kwota równa 5% sumy ubezpieczenia pojazdu, nie więcej jednak niż
3.000 zł brutto. Kwota ta ulega zmniejszeniu o wartość wypłaconego odszkodowania z tytułu uszkodzenia
lub całkowitego zniszczenia bagażu bez możliwości jej odtworzenia (doubezpieczenia).
OGÓLNE WARUNKI
UBEZPIECZENIA
AUTOCASCO
KOMFORT (ACK)
Informacja o postanowieniach ogólnych warunków ubezpieczenia, o których mowa w art. 17
ustawy z dnia 11 września 2015 r. o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej
RODZAJ INFORMACJI NUMER JEDNOSTKI REDAKCYJNEJ W OWU
Przesłanki wypłaty odszkodowania i innych
świadczeń
§ 3,
§ 11,
§ 12 ust. 1-4,
§ 23
Ograniczenia oraz wyłączenia
odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń
uprawniające do odmowy wypłaty
odszkodowania i innych świadczeń
lub ich obniżenia
§ 3,
§ 4,
§ 5 ust. 5,
§ 12 ust. 5-7,
§ 15
2
9. Umową ubezpieczenia objęte są szkody powstałe na terytorium RP oraz pozostałych krajów
europejskich (Rosja i Turcja w europejskich częściach ich terytoriów), a także Maroka, Tunezji
i Izraela. W rozumieniu niniejszych OWU szkody powstałe na terytorium Gruzji nie są objęte
ochroną ubezpieczeniową.
JAKIE SZKODY NIE SĄ OBJĘTE ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ WARTY?
§ 4
1. WARTA
nie odpowiada za szkody:
1) spowodowane:
a) umyślnie przez Ubezpieczającego, Ubezpieczonego, a także osoby, z którymi
Ubezpieczający, Ubezpieczony pozostaje we wspólnym gospodarstwie domowym,
b) wskutek rażącego niedbalstwa przez Ubezpieczającego, Ubezpieczonego, chyba że
zapłata odszkodowania odpowiada w danych okolicznościach względom słuszności,
2) spowodowane przez osoby wymienione w pkt 1) oraz osoby upoważnione do korzystania
z pojazdu, kierujące pojazdem w stanie nietrzeźwości lub po użyciu alkoholu, narkotyków,
środków odurzających, substancji psychotropowych lub środków zastępczych w rozumieniu
przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii albo podobnie działających leków, chyba, że nie
miało to wpływu na powstanie szkody,
3) powstałe podczas kierowania pojazdem przez osoby wymienione w pkt 1) oraz osoby upoważnione
do korzystania z pojazdu, bez wymaganych prawem kraju zajścia zdarzenia uprawnień
do kierowania ubezpieczonym pojazdem, chyba, że nie miało to wpływu na powstanie
szkody
4) gdy osoby wymienione w pkt 1) oraz osoby upoważnione do korzystania z pojazdu kierujące
pojazdem zbiegły z miejsca zdarzenia, pomimo prawnego obowiązku pozostania na miejscu
zdarzenia,
5) powstałe podczas kierowania pojazdem, gdy pojazd nie był dopuszczony do ruchu, a także
powstałe podczas kierowania pojazdem niezarejestrowanym lub pojazdem nieposiadającym
ważnego dowodu rejestracyjnego – jeżeli w odniesieniu do tego pojazdu obowiązuje wymóg
rejestracji, a stan techniczny pojazdu miał wpływ na powstanie szkody,
6) powstałe w wyposażeniu pojazdu innym niż określone w § 2 ust. 21,
7) powstałe w przewożonym ładunku,
8) polegające na kradzieży bagażu,
9) związane z wadą wykonania pojazdu lub jego wadliwą naprawą, a także powstałe w związku
z użytkowaniem pojazdu niezgodnie z jego przeznaczeniem lub wskutek niewłaściwego załadowania
i przewożenia ładunku, bagażu,
10) polegające na uszkodzeniu silnika wskutek zassania wody podczas jego pracy lub próby
uruchomienia silnika w warunkach stwarzających takie zagrożenie,
11) polegające na zużyciu, korozji, utlenieniu, zawilgoceniu, pleśni, oddziaływaniu normalnych
warunków atmosferycznych oraz pogorszeniu się stanu technicznego pojazdu wskutek długotrwałego
postoju,
12) polegające na awarii,
13) polegające na utracie paliwa,
14) powstałe w wyniku niewłaściwego doboru paliwa, płynów i materiałów eksploatacyjnych,
a także będące skutkiem wadliwego doboru lub montażu instalacji gazowej,
15) powstałe w związku z działaniami wojennymi, rozruchami i zamieszkami, powstałe w wyniku
użycia pojazdu w związku z obowiązkowymi świadczeniami na rzecz wojska i policji oraz
w związku z czynnym uczestnictwem w akcjach protestacyjnych, blokadach dróg,
16) polegające na uszkodzeniu lub zniszczeniu ogumienia, chyba że powstały one wskutek
działania osób trzecich lub powstały jednocześnie z uszkodzeniem lub zniszczeniem innych
części pojazdu, objętych ochroną ubezpieczeniową ACK,
17) powstałe w pojeździe stanowiącym własność innej osoby niż wymieniona jako Właściciel
w dokumencie ubezpieczenia, z zastrzeżeniem sytuacji gdy prawo własności pojazdu przeszło
na jego Użytkownika, a umowa ubezpieczenia nie uległa rozwiązaniu,
18) powstałe w pojeździe użytym jako narzędzie przestępstwa przez osoby wymienione w pkt 1)
oraz osoby upoważnione do korzystania z pojazdu,
19) powstałe w pojazdach przeznaczonych do nauki jazdy lub wynajmowanych zarobkowo,
20) powstałe podczas jazd wyścigowych, konkursowych, rajdowych oraz treningów do tych jazd.
2. WARTA
nie odpowiada za szkody polegające na utracie ubezpieczonego pojazdu w wyniku
kradzieży:
1) gdy stwierdzono, że w chwili dokonania kradzieży, z wyłączeniem rozboju, nie był on zabezpieczony
przed kradzieżą w sposób przewidziany w jego konstrukcji,
2) w przypadku pozostawienia bez nadzoru w pojeździe lub w miejscu, do którego mają dostęp
osoby nieupoważnione do korzystania z pojazdu, klucza, karty lub innego urządzenia służącego
do jego otwarcia lub uruchomienia,
3) gdy sprawca wszedł w posiadanie klucza, karty lub innego urządzenia służącego do otwarcia
lub uruchomienia pojazdu za wiedzą osób wymienionych w ust. 1 pkt 1) lub osób upoważnionych
do korzystania z pojazdu.
3. WARTA
nie wypłaca świadczenia w przypadkach, gdy wypłata świadczenia naraziłaby WARTĘ
na
jakiekolwiek handlowe lub gospodarcze sankcje, zakazy lub restrykcje wprowadzone bezwzględnie
obowiązującymi przepisami prawa, w tym rezolucjami ONZ, regulacjami Unii Europejskiej, lub
decyzjami uprawnionych organów Wielkiej Brytanii lub Stanów Zjednoczonych Ameryki.
NA JAKI OKRES I JAK ZAWIERA SIĘ UMOWĘ UBEZPIECZENIA?
§ 5
1. Umowę ubezpieczenia zawiera się na okres 12 miesięcy, o ile nie umówiono się inaczej.
2. Umowę ubezpieczenia zawiera się na podstawie informacji podanych przez Ubezpieczającego
we wniosku o ubezpieczenie. Ubezpieczający zobowiązany jest podać wszystkie znane sobie
okoliczności, o które WARTA
pytała we wniosku o ubezpieczenie lub innych pismach przed
zawarciem umowy ubezpieczenia. Informacje te mogą być podane przez Ubezpieczającego
WARCIE
za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, w szczególności telefonu
lub Internetu. W razie zawarcia przez WARTĘ
umowy ubezpieczenia mimo braku odpowiedzi na
poszczególne pytania, pominięte okoliczności uważa się za nieistotne.
3. Ubezpieczający zobowiązany jest zawiadamiać WARTĘ,
w czasie trwania umowy, o zmianach
okoliczności określonych w ust. 2 w szczególności takich jak utrata klucza, karty lub innego
urządzenia służącego do otwierania lub uruchamiania pojazdu. Zawiadomienia o tych zmianach
należy dokonać na piśmie niezwłocznie po uzyskaniu o nich wiadomości.
4. W razie zawarcia umowy na cudzy rachunek, obowiązki określone w ust. 2 i 3 spoczywają odpowiednio
na Ubezpieczonym, o ile wiedział o zawarciu umowy na jego rachunek.
5. WARTA
nie ponosi odpowiedzialności za skutki okoliczności, które z naruszeniem ust. 2, 3 i 4
nie zostały podane do jej wiadomości. Jeżeli do naruszenia obowiązków określonych w ust. 2, 3
i 4 doszło z winy umyślnej, w razie wątpliwości przyjmuje się, że zdarzenie powodujące szkodę
i jego następstwa są skutkiem tych okoliczności.
6. Jeżeli pojazd zgłaszany jest do ubezpieczenia w WARCIE
po raz pierwszy, WARTA
żąda deklaracji
w zakresie posiadanych przez Ubezpieczonego dokumentów stwierdzających źródło pochodzenia
pojazdu. Dokumenty źródłowe pochodzenia pojazdu powinny być przedłożone na każde
żądanie WARTY
przy likwidacji szkody.
7. W przypadku składania wniosku za pośrednictwem Internetu, regulamin świadczenia usług drogą
elektroniczną udostępniony jest w serwisie internetowym WARTY.
8. Zawarcie umowy ubezpieczenia WARTA
potwierdza dokumentem ubezpieczenia.
KIEDY ROZPOCZYNA SIĘ I KOŃCZY ODPOWIEDZIALNOŚĆ WARTY?
§ 6
1. Jeżeli nie umówiono się inaczej, odpowiedzialność WARTY
rozpoczyna się od dnia następnego
po zawarciu umowy ubezpieczenia, nie wcześniej jednak niż od dnia następnego po zapłaceniu
składki lub jej pierwszej raty.
2. W przypadku, gdy WARTA
ponosi odpowiedzialność jeszcze przed zapłaceniem składki lub
jej pierwszej raty, a składka lub jej pierwsza rata nie została zapłacona w terminie określonym
w dokumencie ubezpieczenia, WARTA
może wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym
i zażądać zapłacenia składki za okres przez który ponosiła odpowiedzialność. W przypadku braku
wypowiedzenia umowy wygasa ona z końcem okresu za który przypada niezapłacona składka.
3. W przypadku opłacania składki w ratach i nieopłacenia kolejnej raty składki w terminie określonym
w dokumencie ubezpieczenia, WARTA
może wezwać Ubezpieczającego do zapłaty z zagrożeniem,
że brak zapłaty w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania spowoduje ustanie odpowiedzialności.
4. Jeżeli nie umówiono się inaczej, jako termin zapłacenia składki/raty składki, w przypadku jej
opłacania przelewem bankowym, bądź przekazem pocztowym, przyjmuje się datę dokonania
wpłaty, tj. odpowiednio datę potwierdzenia przez bank przyjęcia do realizacji polecenia przelewu
bądź datę stempla pocztowego na dowodzie wpłaty.
5. Odpowiedzialność WARTY
ustaje i umowa ubezpieczenia ulega rozwiązaniu:
1) z chwilą wypłaty odszkodowania za szkodę polegającą na kradzieży lub całkowitym zniszczeniu
przedmiotu ubezpieczenia,
2) z dniem udokumentowania nie objętej ubezpieczeniem szkody polegającej na trwałej i zupełnej
utracie pojazdu,
3) z dniem wyrejestrowania pojazdu,
4) z dniem rejestracji pojazdu za granicą RP,
5) z dniem przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy
prowadzącego punkt zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji,
6) w przypadku przewłaszczenia lub zbycia pojazdu – z chwilą przeniesienia na nabywcę prawa
własności pojazdu, chyba że WARTA
wyrazi zgodę na przeniesienie praw z umowy ubezpieczenia
na nabywcę pojazdu z zastrzeżeniem ust. 6,
7) z dniem odstąpienia od umowy ubezpieczenia zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1) lub wypowiedzenia
umowy ubezpieczenia ze skutkiem natychmiastowym w przypadkach określonych w ust. 2
i § 7 ust. 3,
8) z upływem ostatniego dnia dodatkowego 7 dniowego terminu wskazanego w wezwaniu do
zapłaty w przypadku nieuregulowania płatności z tytułu kolejnej raty składki zgodnie z ust. 3,
9) z upływem ostatniego dnia okresu ubezpieczenia, na jaki umowa była zawarta.
6. Zgoda WARTY,
o której mowa w ust. 5 pkt 6) nie jest wymagana w przypadku, gdy prawo własności
pojazdu przechodzi na jego dotychczasowego Użytkownika, pod warunkiem, że w dotychczasowej
umowie ubezpieczenia był on Ubezpieczającym.
7. W przypadku rozwiązania umowy, o którym mowa w ust. 5 pkt 1) w związku z wypłatą odszkodowania
w wysokości sumy ubezpieczenia i całkowitego wyczerpania tej sumy, raty składki, których
terminy płatności przypadają po dniu wypłaty odszkodowania stają się natychmiast wymagalne
i płatne najpóźniej w dniu wypłaty odszkodowania.
KIEDY MOŻNA ODSTĄPIĆ OD UMOWY UBEZPIECZENIA LUB JĄ WYPOWIEDZIEĆ?
§ 7
1. Ubezpieczający może odstąpić od umowy ubezpieczenia:
1) w terminie 7 dni w przypadku przedsiębiorców i 30 dni w przypadku osób niebędących przedsiębiorcami,
licząc od daty zawarcia umowy ubezpieczenia, jeśli umowa jest zawarta na okres
dłuższy niż 6 miesięcy. Jeżeli najpóźniej w chwili zawarcia umowy WARTA
nie poinformowała
Ubezpieczającego, będącego konsumentem o prawie odstąpienia od umowy, termin 30 dni
biegnie od dnia, w którym Ubezpieczający będący konsumentem dowiedział się o tym prawie,
2) w przypadku umów zawartych za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość
przez Ubezpieczającego będącego konsumentem, w terminie 30 dni od dnia poinformowania
go o zawarciu umowy lub od dnia doręczenia potwierdzenia zawarcia umowy, jeżeli jest to
termin późniejszy.
2. Odstąpienie od umowy zgodnie z ust. 1 pkt 1) jak i odstąpienie od umowy zawartej na podstawie
zgody na rozpoczęcie świadczenia ochrony przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1
pkt 2), nie zwalnia Ubezpieczającego z obowiązku zapłacenia składki za okres, w jakim WARTA
udzielała ochrony ubezpieczeniowej.
3. W razie ujawnienia okoliczności, która pociąga za sobą istotną zmianę prawdopodobieństwa
wypadku, każda ze stron może żądać odpowiedniej zmiany wysokości składki poczynając od
chwili, gdy zaszła ta okoliczność, nie wcześniej niż od początku bieżącego okresu ubezpieczenia.
W razie zgłoszenia takiego żądania druga strona może w ciągu 14 dni wypowiedzieć umowę
ubezpieczenia ze skutkiem natychmiastowym.
SUMA UBEZPIECZENIA
§ 8
1. Suma ubezpieczenia odpowiada wartości ubezpieczonego pojazdu w dniu zawierania umowy.
Określa się ją w złotych.
2. Suma ubezpieczenia jest stała w czasie trwania umowy (Gwarantowana Suma Ubezpieczenia).
JAK USTALA SIĘ SKŁADKĘ ZA UBEZPIECZENIE?
§ 9
1. O ile nie umówiono się inaczej, podstawę do obliczenia składki stanowi suma ubezpieczenia
odpowiadająca wartości pojazdu w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia. WARTA
przy ustalaniu
składki uwzględnia spadek wartości pojazdu w czasie trwania umowy ubezpieczenia.
2. Składkę oblicza się za czas trwania odpowiedzialności WARTY
według taryfy składek obowiązującej
w dniu zawarcia umowy ubezpieczenia. Jeżeli WARTA
naliczając i pobierając składkę
oparła się na nieprawdziwych informacjach podanych przez Ubezpieczającego i miało to wpływ
na wysokość należnej składki, WARTA
ma prawo obciążyć Ubezpieczającego powstałą różnicą.
3. W przypadku doubezpieczenia wynikającego ze zwiększenia wartości pojazdu podstawą
wymiaru składki jest kwota, o którą zwiększyła się wartość pojazdu. Jeżeli nie zmieniło się ryzyko
ubezpieczeniowe składkę uzupełniającą oblicza się na tych samych zasadach, które obowiązywały
przy zawieraniu umowy podstawowej.
4. Składkę za ubezpieczenie opłaca się jednorazowo. Na wniosek Ubezpieczającego płatność
składki może być rozłożona na raty.
5. Opłacając składkę w ratach terminy płatności poszczególnych rat określa się dzieląc okres ubezpieczenia
na równe części, których liczba tożsama jest z liczbą rat. Terminy płatności składki lub
jej rat oraz ich wysokość określa się w dokumencie ubezpieczenia.
6. Członek Zarządu/Dyrektor nadzorujący merytorycznie ubezpieczenia komunikacyjne lub inna
osoba upoważniona przez Zarząd WARTY
mogą ustalać odmienny sposób naliczenia składki
w odniesieniu do:
1) ubezpieczenia pojazdu po indywidualnej ocenie ryzyka,
2) ubezpieczenia pojazdu na zasadach odmiennych niż określone w OWU ACK.
7. Z zastrzeżeniem ust. 1 składka za ubezpieczenie ACK, w tym także w zakresie zwyżek i zniżek
uzależniona jest od oceny ryzyka ubezpieczeniowego, w tym od:
1) wartości, marki i modelu, wieku, rodzaju, sposobu użytkowania i miejsca zarejestrowania
pojazdu,
2) jednorazowej lub ratalnej płatności składki,
3) miejsca zamieszkania/siedziby Właściciela/Użytkownika pojazdu (strefy regionalnej),
4) zakresu ochrony,
5) szkodowego/bezszkodowego przebiegu ubezpieczeń autocasco i OC pojazdów posiadanych
lub użytkowanych przez Właściciela/Użytkownika pojazdu,
6) okresu posiadania przez Właściciela/Użytkownika umów autocasco i OC,
7) wieku Właściciela/Użytkownika pojazdu oraz okresu posiadania przez niego uprawnień do
kierowania ubezpieczanym pojazdem,
8) upoważnienia do korzystania z pojazdu osób o zwiększonym ryzyku ubezpieczeniowym,
9) wysokości składki za poprzednią umowę autocasco danego pojazdu zawartą na rzecz tego
samego Właściciela w WARCIE.
8. Szczegółowe warunki ustalania składek za ubezpieczenie ACK reguluje obowiązująca na dzień
zawarcia umowy ubezpieczenia ACK taryfa składek.
KIEDY I JAK DOKONUJE SIĘ ZWROTU SKŁADKI?
§ 10
1. W razie rozwiązania umowy ubezpieczenia przed upływem okresu na jaki umowa została
zawarta, Ubezpieczającemu przysługuje zwrot składki za okres niewykorzystanej ochrony ubezpieczeniowej,
z zastrzeżeniem ust. 3.
2. Składkę podlegającą zwrotowi ustala się proporcjonalnie za każdy dzień okresu niewykorzystanej
ochrony ubezpieczeniowej.
3
3. Zwrot składki nie przysługuje w przypadku wypłaty odszkodowania w wysokości sumy ubezpieczenia,
w związku z całkowitym spełnieniem świadczenia i wykorzystaniem ochrony
ubezpieczeniowej.
JAK POSTĘPOWAĆ W PRZYPADKU POWSTANIA SZKODY?
§ 11
1. W razie zaistnienia szkody innej niż kradzież pojazdu Ubezpieczający lub Ubezpieczony w chwili
powstania szkody zobowiązani są:
1) do przedsięwzięcia odpowiednich środków w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu
w miejscu wypadku,
2) użyć dostępnych im środków w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia, zapobieżenia
szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów,
3) szkodę zgłosić niezwłocznie do WARTY
kontaktując się z Centrum Obsługi Klienta, zwanym
dalej COK, którego numer telefonu oraz adres strony internetowej znajduje się w dokumencie
ubezpieczenia – z dopełnieniem obowiązków, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 1) – nie
później jednak niż w ciągu 7 dni od powstania szkody,
4) w pojeździe uszkodzonym nie dokonywać żadnych zmian i napraw, o ile nie jest to uzasadnione
koniecznością kontynuowania bezpiecznej jazdy, bez uprzedniego przeprowadzenia
oględzin przez przedstawiciela WARTY,
chyba że WARTA
odstąpiła lub z przyczyn
leżących wyłącznie po jej stronie nie przeprowadziła oględzin w ciągu 7 dni od dnia otrzymania
zawiadomienia o szkodzie lub 14 dni, jeżeli niezbędne było powołanie niezależnych
rzeczoznawców,
5) w przypadku powstania szkody za granicą nie dokonywać bez zgody WARTY
lub jej zagranicznego
przedstawiciela żadnych zmian i napraw w uszkodzonym pojeździe, chyba że
koszty naprawy w zakresie niezbędnym do kontynuowania bezpiecznej jazdy nie przekraczają
kwoty 1500 euro lub jej równowartości w walutach obcych (przeliczenie walut obcych
na euro następuje według średniego kursu walut obcych ustalonego przez NBP, obowiązującego
w dniu dokonywania naprawy uszkodzonego pojazdu),
6) o szkodzie powstałej w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że popełniono przestępstwo,
niezwłocznie zawiadomić policję lub inne odpowiednie organy,
7) w razie kolizji z innym pojazdem odnotować dane pojazdu, osoby kierującej tym pojazdem,
a także numer polisy lub innego dokumentu ubezpieczenia, nazwę i adres ubezpieczyciela
w zakresie obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych – dotyczy
to wszystkich uczestników kolizji (w przypadku gdy sprawcą był kierujący pojazdem zarejestrowanym
poza RP, należy zażądać okazania polisy OC lub Zielonej Karty),
8) w razie szkody spowodowanej przez zwierzęta domowe lub hodowlane ustalić, w miarę możliwości,
dane właściciela i ewentualnego jego ubezpieczyciela w zakresie ubezpieczenia OC
rolników lub dobrowolnego indywidualnego.
2. W razie zaistnienia szkody w bagażu Ubezpieczający lub Ubezpieczony w chwili powstania
szkody zobowiązani są do spełnienia warunków określonych w ust. 1 pkt 1)-3) oraz 6), a ponadto
szkoda w bagażu winna być zgłoszona jednocześnie z pozostałymi szkodami zaistniałymi
w pojeździe w ramach tego samego zdarzenia.
3. W razie kradzieży pojazdu Ubezpieczający lub Ubezpieczony w chwili powstania szkody zobowiązani
są niezwłocznie:
1) powiadomić o kradzieży pojazdu policję, nie później niż w ciągu 12 godzin od powzięcia
informacji o kradzieży pojazdu,
2) zgłosić szkodę polegającą na kradzieży pojazdu do WARTY
kontaktując się z COK – nie później
niż w ciągu następnego dnia roboczego od powzięcia informacji o kradzieży pojazdu –
udzielając niezbędnych informacji i wyjaśnień, z dopełnieniem obowiązków, o których mowa
w § 12 ust. 3 pkt 1).
§ 12
1. W związku ze zgłoszeniem szkody Ubezpieczający lub Ubezpieczony w chwili powstania szkody
zobowiązani są:
1) postępować zgodnie ze wskazówkami udzielonymi przez pracownika COK,
2) udostępnić dokumenty wymagane przez WARTĘ
przy likwidacji szkody niezbędne do ustalenia
odpowiedzialności WARTY,
okoliczności zdarzenia oraz wysokości szkody,
3) umożliwić WARCIE
ustalenie okoliczności zdarzenia i rozmiaru szkody,
4) zabezpieczyć możność dochodzenia roszczeń odszkodowawczych wobec osób trzecich
odpowiedzialnych za szkodę,
5) udostępnić WARCIE
ubezpieczony pojazd w celu odczytu historii zapisanej w czujnikach oraz
sterownikach pojazdu.
2. W związku ze zgłoszeniem szkody w bagażu osoby, o których mowa w ust. 1 dodatkowo zobowiązane
są przedstawić na wniosek WARTY
bagaż, który uległ uszkodzeniu.
3. W związku ze zgłoszeniem szkody polegającej na kradzieży pojazdu, osoby, o których mowa
ust. 1 dodatkowo zobowiązane są:
1) przekazać niezwłocznie do WARTY,
w trybie uzgodnionym z pracownikiem COK:
a) dowód rejestracyjny pojazdu i kartę pojazdu (o ile karta pojazdu została na ubezpieczony
pojazd wydana),
b) wszystkie posiadane kluczyki, karty i inne urządzenia służące do otwarcia lub uruchomienia
ubezpieczonego pojazdu oraz zabezpieczeń przeciwkradzieżowych zadeklarowane
przy zawieraniu umowy ubezpieczenia,
2) umożliwić WARCIE
uzyskanie od osoby użytkującej pojazd w czasie powstania kradzieży
relacji o przebiegu zdarzenia i okolicznościach powstania kradzieży,
3) złożyć posiadane dowody dotyczące kradzieży pojazdu i umożliwić WARCIE
ustalenie okoliczności
kradzieży w postępowaniu prowadzonym przez i na zlecenie WARTY.
4. Jeżeli do utraty pojazdu doszło wskutek rozboju WARTA
odstąpi od wymogu zawartego
w ust. 3 pkt 1) w zakresie uzasadnionym okolicznościami szkody.
5. W razie niedopełnienia z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa obowiązków, o których
mowa w § 11 ust. 1 pkt 3), § 11 ust. 2 i § 11 ust. 3 pkt 2) WARTA
może odpowiednio zmniejszyć
odszkodowanie, jeżeli niedopełnienie to przyczyniło się do zwiększenia szkody lub uniemożliwiło
WARCIE
ustalenie okoliczności i skutków zdarzenia, chyba że WARTA
w terminie przewidzianym
w § 11 ust. 1 pkt 3) i § 11 ust. 3 pkt 2) otrzymała wiadomość o okolicznościach zdarzenia, które
należało podać do jej wiadomości.
6. W przypadku niezastosowania z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa środków określonych
w § 11 ust. 1 pkt 2) WARTA
jest wolna od odpowiedzialności za szkody powstałe z tego powodu.
7. W razie niedopełnienia któregokolwiek z pozostałych obowiązków, o których mowa w § 11 i § 12
ust. 1-3. WARTA
może odmówić wypłaty odszkodowania lub je odpowiednio zmniejszyć, o ile
niedopełnienie to miało wpływ na ustalenie odpowiedzialności za szkodę, okoliczności zdarzenia,
bądź ustalenie lub zwiększenie rozmiaru szkody.
JAK USTALA SIĘ I WYPŁACA ODSZKODOWANIE?
Szkoda całkowita
§ 13
1. Szkoda jest kwalifikowana jako całkowita, gdy koszt naprawy wyliczony w oparciu o maksymalne
akceptowane przez WARTĘ
koszty części, materiałów (w tym lakierniczych) i robocizny
przekracza
70% sumy ubezpieczenia.
2. Za maksymalne akceptowane przez WARTĘ
koszty uznaje się:
1) koszt robocizny ustalony według cen brutto (z VAT) w oparciu o:
a) naprawcze normy czasowe określone przez producenta pojazdu i ujęte w systemie
Audatex, Eurotax lub DAT,
b) stawkę za 1 roboczogodzinę na poziomie średniej arytmetycznej stawek stosowanych
przez warsztaty rekomendowane ASO,
2) koszt części zamiennych i materiałów (w tym lakierniczych) ustalony według cen brutto
(z VAT) na podstawie cen części oryginalnych i materiałów (w tym lakierniczych) podanych
w aktualnych polskich wydaniach systemu Audatex, Eurotax lub DAT, opartych na danych
producenta/importera pojazdu, z uwzględnieniem zapisów § 14 ust. 3-6.
3. W przypadku braku cen części lub norm czasowych robocizny w systemie Audatex, Eurotax
lub DAT przyjmuje się ceny i normy dla pojazdu najbardziej zbliżonego właściwościami
techniczno-eksploatacyjnymi.
4. Wartość pojazdu w stanie uszkodzonym WARTA
określa na podstawie ofert rynkowych w zakresie
obrotu pojazdami uszkodzonymi, a w przypadku ich braku na podstawie systemów eksperckich do
wyceny pojazdów.
5. Wysokość odszkodowania z tytułu szkody całkowitej ustala się, z zastrzeżeniem § 17, jako kwotę
stanowiącą różnicę pomiędzy sumą ubezpieczenia a wartością pojazdu w stanie uszkodzonym.
6. W przypadku szkody całkowitej WARTA
może zaoferować Ubezpieczonemu pomoc w zorganizowaniu
sprzedaży uszkodzonego pojazdu.
7. Pomimo kwalifikacji szkody jako całkowitej – na wniosek Ubezpieczonego – WARTA
może
pokryć koszty przeprowadzonej naprawy, o ile nie przekraczają one 70% sumy ubezpieczenia.
Warunkiem ich pokrycia jest:
1) naprawa w warsztacie rekomendowanym, w tym ASO, z zastosowaniem warunków umowy
pomiędzy WARTĄ
i warsztatem.
2) naprawa w warsztacie spoza sieci warsztatów rekomendowanych – pod warunkiem:
a) akceptacji przez WARTĘ
kosztorysu obejmującego naprawę zgodnie z ustalonym przez
WARTĘ
zakresem szkody. Warunkiem akceptacji tego kosztorysu jest zastosowanie
w kosztorysie nowych oryginalnych części zamiennych, tj.: części oznakowanych znakiem
towarowym producenta pojazdu lub znakiem towarowym producenta, części dostarczającego
dany element na pierwszy montaż, oraz stawek za 1 roboczogodzinę nie niższych
niż stosowane przez warsztaty rekomendowane,
b) przedstawienia faktur VAT za wykonaną usługę zgodnie z zatwierdzonym przez WARTĘ
kosztorysem,
c) przedstawienia naprawionego pojazdu na żądanie WARTY
w celu dokonania oględzin
przez WARTĘ.
Szkoda częściowa
§ 14
1. W przypadku szkody częściowej, tj. w razie uszkodzenia pojazdu w stopniu niekwalifikującym
szkody jako szkody całkowitej, WARTA
ustala wysokość odszkodowania, które obejmuje
koszty naprawy uszkodzeń pojazdu związanych ze zdarzeniem objętym ochroną
ubezpieczeniową.
2. Wysokość odszkodowania ustalana jest przez WARTĘ
w kwocie brutto (z VAT) na podstawie
wystawionych przez warsztat faktur VAT za naprawę pojazdu (obejmujących koszty robocizny,
części zamiennych, materiałów (w tym lakierniczych)), uwzględniających uzgodnione wcześniej
z WARTĄ
koszty oraz sposób i zakres naprawy.
WARTA
uznaje koszty naprawy, wynikające z przedstawionych faktur VAT do poziomu:
1) cen części oryginalnych i materiałów (w tym lakierniczych), podanych w aktualnych polskich
wydaniach systemu Audatex, Eurotax lub DAT, opartych na danych producenta/importera
pojazdu, z zastrzeżeniem zapisów ust. 3-6,
2) kosztów robocizny, ustalonych w oparciu o naprawcze normy czasowe, określone przez producenta
pojazdu i ujęte w systemie Audatex, Eurotax lub DAT z zastosowaniem stawki za
1 roboczogodzinę, której wysokość zależy od warsztatu naprawiającego pojazd.
a) W przypadku gdy naprawa pojazdu nastąpiła w innym warsztacie niż warsztat rekomendowany,
stosuje się stawkę za 1 roboczogodzinę na poziomie średniej arytmetycznej stawek
stosowanych przez warsztaty rekomendowane ASO albo warsztaty rekomendowane
nie ASO, odpowiednio do kategorii warsztatu wykonującego naprawę, działające na terenie
województwa, w którym znajduje się ten warsztat.
b) W razie naprawy pojazdu w warsztacie rekomendowanym WARTA
pokrywa koszty robocizny
z zastosowaniem stawki za 1 roboczogodzinę według umowy z tym warsztatem.
Warunkiem uznania faktur jest przedstawienie naprawionego pojazdu na żądanie WARTY
w celu
dokonania przez WARTĘ
oględzin.
3. W przypadku braku cen części lub norm czasowych robocizny w systemie Audatex, Eurotax
lub DAT przyjmuje się ceny i normy dla pojazdu najbardziej zbliżonego właściwościami
techniczno-eksploatacyjnymi.
4. Ceny części określone przez producenta lub oficjalnego importera w walucie obcej zostaną przeliczone
według kursu walut stosowanego przez generalnego importera pojazdu lub w przypadku
braku wiedzy o zasadach przeliczeń stosowanych przez generalnego importera, według średniego
kursu danej waluty ustalonego przez NBP, obowiązującego w dniu ustalania wysokości
odszkodowania.
5. Przy ustalaniu wysokości odszkodowania za szkody w ogumieniu, baterii trakcyjnej, elementach
układu wydechowego uwzględnia się indywidualne zużycie eksploatacyjne – stosownie do stanu
tych elementów lub norm zużycia, określonych na podstawie danych producenta pojazdu.
6. W przypadku stwierdzenia w elementach zakwalifikowanych do wymiany wcześniejszych uszkodzeń
uwzględnia się potrącenia wynikające ze stanu technicznego tych części.
7. W razie nieprzedstawienia faktur VAT, o których mowa w ust. 2, WARTA
na wniosek
Ubezpieczonego lub w celu ustalenia bezspornej części odszkodowania wyliczy wysokość
odszkodowania w kwocie brutto (z VAT), uwzględniając zapisy ust. 3-6, w oparciu o wycenę
kosztów naprawy metodą kosztorysową, przyjmując:
1) koszt robocizny ustalony w oparciu o:
a) naprawcze normy czasowe określone przez producenta pojazdu i ujęte w systemie
Audatex, Eurotax lub DAT,
b) stawkę za 1 roboczogodzinę na poziomie 91 zł,
2) koszt części zamiennych i materiałów (w tym lakierniczych) w wysokości cen podanych
w aktualnych polskich wydaniach systemu Audatex, Eurotax lub DAT, z zastrzeżeniem
że koszt części zamiennych ustalany jest w oparciu o ceny stosowane przez producenta
pojazdu lub jego oficjalnego importera, skorygowane o współczynnik 0,6, wynikający
z przyjęcia do kosztów naprawy części zamiennych dystrybuowanych poza siecią oficjalnego
producenta/importera pojazdu, a koszt materiałów (w tym lakierniczych) skorygowany
jest o współczynnik 0,6, wynikający z przyjęcia cen materiałów dystrybuowanych
poza siecią oficjalnego producenta.
8. Wysokość odszkodowania z tytułu szkody częściowej nie może być wyższa niż kwota wynikająca
z postanowień § 17.
9. W uzgodnieniu z Ubezpieczonym, WARTA
może dokonać rozliczenia szkody częściowej w pojeździe
na zasadach likwidacji przewidzianych dla szkody całkowitej.
10. W przypadku, gdy w związku ze szkodą została dokonana naprawa w zakresie elementów układu
nośnego, hamulcowego lub kierowniczego mających wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego,
Ubezpieczony zgodnie z ustawą Prawo o ruchu drogowym ma obowiązek wykonania
dodatkowego badania technicznego po dokonanej naprawie i poinformowania WARTY
w formie
pisemnej o dacie jego przeprowadzenia.
§ 15
1. Naprawa pojazdu powinna być dokonana na terytorium RP, chyba że WARTA
lub jej zagraniczny
przedstawiciel wyrazi zgodę na przeprowadzenie naprawy za granicą albo zachodzą okoliczności,
o których mowa w ust. 2 pkt 2).
2. W przypadku uszkodzenia pojazdu poza granicami RP:
1) jeżeli pojazd wymaga naprawy, której łączny koszt przekracza kwotę 1500 euro lub jej równowartość
w walutach obcych (przeliczenie walut obcych na euro następuje według średniego
kursu walut obcych ustalonego przez NBP, obowiązującego w dniu dokonywania naprawy
uszkodzonego pojazdu), może ona być dokonana za granicą na koszt WARTY
wyłącznie za
zgodą WARTY
lub jej zagranicznego przedstawiciela w zakresie niezbędnym do kontynuowania
bezpiecznej jazdy,
2) jeżeli koszt naprawy pojazdu nie przekracza kwoty podanej w pkt 1), naprawa w zakresie niezbędnym
do kontynuowania bezpiecznej jazdy może być wykonana bez wymaganej zgody,
o której mowa w pkt 1),
3) zwrot poniesionych kosztów naprawy określonej w pkt 2) następuje w kraju na podstawie
faktur/rachunków, zawierających wyszczególnienie części zamiennych oraz specyfikację
kosztów robocizny,
4) jeżeli przeprowadzona za granicą, bez uprzedniej zgody WARTY
lub jej zagranicznego
przedstawiciela, naprawa pojazdu przekracza kwotę określoną w pkt 1), to odszkodowanie
ustalane jest wg zasad określonych w § 13 lub § 14, przy czym za maksymalny akceptowany
poziom stawki za 1 roboczogodzinę przyjmuje się stawkę na poziomie średniej arytmetycznej
stawek, stosowanych przez warsztaty rekomendowane ASO.
WARTA-
C6213 4
Szkoda kradzieżowa
§ 16
1. W przypadku utraty pojazdu wskutek kradzieży WARTA
ustala wysokość odszkodowania w kwocie
odpowiadającej sumie ubezpieczenia, z zachowaniem warunków określonych w ust. 4 oraz
§ 17.
2. Ubezpieczony zobowiązany jest przed wypłatą odszkodowania do przeniesienia prawa własności
pojazdu na rzecz WARTY
po wyrejestrowaniu tego pojazdu, a w przypadku gdy pojazd przyjęty
do ubezpieczenia obciążony był należnościami celno-podatkowymi – po uregulowaniu stosownych
zobowiązań.
3. Jeżeli skradziony pojazd został odzyskany po wypłacie odszkodowania przez WARTĘ,
prawo
własności pojazdu może być przeniesione na poszkodowanego na warunkach wzajemnie
uzgodnionych.
4. Jeżeli skradziony pojazd został odzyskany przed wypłatą odszkodowania i jest uszkodzony,
WARTA
ustala wysokość odszkodowania zgodnie z § 13 lub § 14.
5. Jeżeli przed utratą pojazdu wskutek kradzieży pojazdu miała miejsce wypłata odszkodowania
z tytułu szkody całkowitej, WARTA
ustala wysokość odszkodowania w kwocie odpowiadającej
sumie ubezpieczenia pomniejszonej o wysokość odszkodowania wypłaconego z tytułu szkody
całkowitej. Pomniejszenie to nie ma zastosowania w przypadku gdy:
1) na wezwanie WARTY
Ubezpieczony przedłoży faktury potwierdzające dokonanie naprawy
uszkodzeń pojazdu w zakresie zgodnym z wcześniejszą szkodą
lub
2) po dokonaniu napraw pojazdu w związku z wcześniejszą szkodą dokonane zostaną przez
przedstawiciela WARTY
oględziny pojazdu.
JAKA JEST MAKSYMALNA WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA?
§ 17
1. Wysokość odszkodowania za szkodę w pojeździe, ustalonego zgodnie z §§ 13-16, nie może
przekroczyć sumy ubezpieczenia.
2. Z zastrzeżeniem § 16 ust. 5 suma ubezpieczenia w trakcie trwania okresu ubezpieczenia
nie ulega pomniejszeniu o kwoty wypłaconych odszkodowań, z zastrzeżeniem całkowitego
zniszczenia pojazdu, kiedy suma ubezpieczenia ulega wyczerpaniu i umowa ubezpieczenia
rozwiązuje się.
3. W przypadku zgłoszenia następnej szkody (szkód) przed wypłatą odszkodowania za szkodę
poprzednią, WARTA
dokona rozliczenia łącznego tych szkód.
OD CZEGO UZALEŻNIONA JEST WYPŁATA ODSZKODOWANIA?
§ 18
WARTA
wypłaca odszkodowanie za szkodę objętą ochroną zgodnie z niniejszymi OWU ACK wówczas,
gdy ustalona zostanie odpowiedzialność WARTY
za powstałą szkodę.
JAKIE DODATKOWE KOSZTY ZWRACA WARTA?
§ 19
1. WARTA
zwraca w granicach sumy ubezpieczenia koszty wynikłe z zastosowania środków w celu
ratowania ubezpieczonego pojazdu oraz zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów,
jeżeli środki te były celowe, chociażby okazały się bezskuteczne.
2. WARTA
dodatkowo, niezależnie od odszkodowania ustalonego zgodnie z §§ 13-15 i §§ 17-18,
zwraca inne niż określone w ust. 1 koszty udokumentowane fakturami/rachunkami i uzasadnione
ekonomicznie oraz okolicznościami zdarzenia, za które WARTA
ponosi odpowiedzialność z tytułu
ubezpieczenia ACK. Dotyczy to wyłącznie kosztów:
1) zabezpieczenia uszkodzonego pojazdu w okresie nie dłuższym niż do dnia dokonania przez
WARTĘ
oględzin uszkodzonego pojazdu, o ile WARTA
nie odstąpiła od dokonania oględzin,
2) transportu uszkodzonego pojazdu,
3) dodatkowego badania technicznego zgodnie z § 14 ust. 10.
3. Wysokość kosztów wymienionych w ust. 2 pkt 1) i 2) nie może przekroczyć łącznie 10% sumy
ubezpieczenia, określonej w dokumencie ubezpieczenia, lecz nie więcej niż 4000 zł, z tym że
koszty transportu uszkodzonego pojazdu nie mogą przekroczyć 1000 zł.
4. Jeżeli rachunek za transport jest wystawiony w walucie obcej przeliczenie na zł następuje według
średniego kursu walut obcych ustalonego przez NBP, obowiązującego w dniu ustalania odszkodowania.
W przypadku szkody powstałej za granicą WARTA
pokryje wcześniej uzgodnione i ekonomicznie
uzasadnione koszty wyższe niż określone w ust. 3.
5. W odniesieniu do szkód w bagażu, w granicach odpowiedzialności określonej w § 3 ust. 8,
WARTA:
1) zwraca koszt naprawy bagażu lub koszt nabycia nowego przedmiotu tego samego lub podobnego
rodzaju, tej samej (lub zbliżonej) marki przy uwzględnieniu średnich cen rynkowych
obowiązujących na terenie województwa miejsca zamieszkania(siedziby) Ubezpieczonego
lub Użytkownika pojazdu,
2) w przypadku, gdy całkowicie zniszczony przedmiot w chwili wystąpienia szkody jest starszy
niż 5 lat, koszty nabycia pomniejsza się o stopień technicznego zużycia obliczonego na podstawie
stosowanych przez WARTĘ
„Norm stopnia zużycia rocznego przedmiotów” (udostępnionych
na stronie www.warta.pl),
3) ustala koszt naprawy na podstawie wyceny dokonanej przez WARTĘ
z uwzględnieniem
średnich cen rynkowych usług i materiałów obowiązujących na terenie województwa miejsca
zamieszkania(siedziby) Ubezpieczonego lub Użytkownika pojazdu,
4) przy ustalaniu wysokości odszkodowania nie uwzględnia wartości zabytkowej, wartości
kolekcjonerskiej, naukowej, intelektualnej lub osobistych upodobań.
JAK WYPŁACA SIĘ ODSZKODOWANIE?
§ 20
1. Odszkodowanie wypłacane jest w złotych – przeliczenie na złote poniesionych lub wycenionych
w walutach obcych kosztów następuje według kursu średniego walut obcych ustalonego przez
NBP, obowiązującego w dniu ustalania odszkodowania.
2. Odszkodowanie wypłacane jest Ubezpieczonemu. Za szkodę powstałą w pojeździe należącym
do spadku odszkodowanie wypłaca się spadkobiercom Ubezpieczonego (odpowiednio następcom
prawnym).
W JAKIM TERMINIE WARTA
WYPŁACA ODSZKODOWANIE?
§ 21
1. WARTA
jest obowiązana wypłacić odszkodowanie w terminie 30 dni licząc od dnia zgłoszenia
szkody do WARTY.
2. W przypadku braku możliwości wyjaśnienia okoliczności koniecznych do ustalenia odpowiedzialności
WARTY
lub w przypadku braku możliwości określenia wysokości odszkodowania w terminie
określonym w ust. 1, WARTA
wypłaca odszkodowanie w ciągu 14 dni od dnia, w którym
przy zachowaniu należytej staranności wyjaśnienie tych okoliczności było możliwe. Jednakże
bezsporną część odszkodowania WARTA
wypłaca w terminie określonym w ust. 1. Przez bezsporną
część odszkodowania rozumie się część odszkodowania, która może być wypłacona po
spełnieniu następujących warunków:
1) została ustalona odpowiedzialność WARTY
za zgłoszoną szkodę,
2) nieznana jest dokładna, ostateczna wysokość odszkodowania, jednak z całą pewnością
wiadomo, że jego wysokość przekroczy kwotę zakwalifikowaną jako bezsporna część
odszkodowania.
3. Jeśli WARTA
nie wypłaci odszkodowania w terminach określonych w ust. 1-2, to zawiadamia
o tym na piśmie osobę zgłaszającą roszczenie oraz – w przypadku umowy zawartej na cudzy
rachunek – Ubezpieczonego, jeśli nie jest on osobą zgłaszającą roszczenie, o przyczynach niemożności
zaspokojenia roszczenia w całości lub w części.
4. Jeżeli odszkodowanie nie przysługuje lub przysługuje w innej wysokości, niż określona w zgłoszonym
roszczeniu, WARTA
informuje o tym na piśmie osobę występującą z roszczeniem oraz
– w przypadku umowy zawartej na cudzy rachunek – Ubezpieczonego jeżeli nie jest on osobą
zgłaszającą roszczenie, wskazując okoliczności i podstawę prawną uzasadniającą całkowitą lub
częściową odmowę wypłaty odszkodowania wraz z informacją o możliwości dochodzenia roszczeń
na drodze sądowej.
KIEDY I JAKIE ROSZCZENIA PRZECHODZĄ NA WARTĘ?
§ 22
1. Jeżeli nie umówiono się inaczej, z dniem zapłaty odszkodowania roszczenia Ubezpieczonego
przeciwko osobie trzeciej odpowiedzialnej za szkodę przechodzą na WARTĘ
do wysokości
wypłaconego odszkodowania. Na WARTĘ
przechodzą również roszczenia Ubezpieczonego
w stosunku do osób upoważnionych do korzystania z pojazdu w przypadku gdy szkoda została
spowodowana umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa.
2. Nie przechodzą na WARTĘ
roszczenia Ubezpieczonego przeciwko:
1) osobom, z którymi pozostaje on we wspólnym gospodarstwie domowym,
2) osobom upoważnionym do korzystania z pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 1.
3. Jeżeli Ubezpieczony zrzekł się roszczenia o odszkodowanie od osoby trzeciej, która jest sprawcą
szkody lub je ograniczył, WARTA
może odmówić odszkodowania lub je zmniejszyć. Jeżeli zrzeczenie
się lub ograniczenie roszczenia zostanie ujawnione po wypłacie odszkodowania, wówczas
WARCIE
przysługuje prawo dochodzenia od Ubezpieczonego zwrotu całości lub części
wypłaconego odszkodowania.
KLAUZULE DODATKOWE
§ 23
1. Wyłącznie w chwili zawierania umowy ACK, po opłaceniu dodatkowej składki, umowę ACK spełniającą
jeden z podanych poniżej warunków :
1) jest to umowa, zawierana na pojazd fabrycznie nowy w ciągu 30 dni od daty zakupu pojazdu
w krajowej sieci dealerskiej,
2) jest to umowa zawarta na kolejne 12 miesięcy na rzecz dotychczasowego Właściciela
pojazdu, poprzednia umowa ubezpieczenia była zawarta z rozszerzeniem o klauzulę GSU
3 LATA, i nie doszło do wygaśnięcia odpowiedzialności w przypadku, o którym mowa w ust.
7 pkt 2) z zastrzeżeniem ust. 2
można rozszerzyć o klauzulę GSU 3 LATA.
2. Klauzulą GSU 3 LATA mogą być objęte pojazdy, które w dniu rozpoczęcia ochrony ubezpieczeniowej
spełniają łącznie poniższe warunki:
1) okres eksploatacji nie przekracza 36 miesięcy,
2) wartość pojazdu wraz z wyposażeniem przyjętym do ubezpieczenia nie przekracza kwoty
300 000 zł,
3) nie są używane do zarobkowego przewozu osób i towarów,
4) Właściciel/Użytkownik posiada oryginał faktury zakupu pojazdu.
3. Pod pojęciem „okres eksploatacji” pojazdu rozumie się okres, jaki upłynął od dnia wystawienia
faktury zakupu pojazdu fabrycznie nowego, do dnia w którym okres eksploatacji jest określany.
4. Na potrzeby umów zawartych z rozszerzeniem o klauzulę GSU 3 LATA pod pojęciem „wartość
pojazdu” rozumie się cenę zakupu pojazdu fabrycznie nowego określoną w fakturze, a w przypadku
wygaśnięcia odpowiedzialności WARTY
na podstawie ust. 7 pkt 2) – wartość pojazdu
w dniu zawierania umowy ubezpieczenia ustaloną zgodnie z § 2 ust. 17.
5. Ochroną ubezpieczeniową na warunkach niniejszej klauzuli objęte są szkody całkowite, określone
w § 13 oraz szkody polegające na utracie pojazdu wskutek kradzieży, określone w § 16.
6. W przypadku zastosowania w umowie klauzuli GSU 3 LATA przyjmuje się, że suma ubezpieczenia
jest równa wartości pojazdu ustalonej zgodnie z zasadami określonymi w ust. 4.
7. Odpowiedzialność WARTY
z tytułu rozszerzenia umowy ubezpieczenia o klauzulę GSU 3 LATA
wygasa:
1) z chwilą rozwiązania umowy ubezpieczenia ACK,
2) z chwilą wypłaty odszkodowania za szkodę całkowitą.
8. W razie szkody całkowitej WARTA
ustala wysokość odszkodowania jako kwotę stanowiącą różnicę
pomiędzy wartością pojazdu określoną zgodnie z ust. 4, a wartością pojazdu w stanie uszkodzonym,
zgodnie z § 13 ust. 4.
9. W przypadku kradzieży pojazdu WARTA
ustala wysokość odszkodowania w kwocie równej wartości
pojazdu określonej zgodnie z ust. 4, z zastrzeżeniem § 16 ust. 4-5 z uwzględnieniem ust. 8.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 24
1. Powództwo o roszczenia wynikające z umowy ubezpieczenia można wytoczyć albo według przepisów
o właściwości ogólnej albo przed sąd właściwy dla miejsca zamieszkania lub siedziby
Ubezpieczającego, Ubezpieczonego, Uprawnionego z umowy ubezpieczenia, spadkobiercy
Ubezpieczonego lub spadkobiercy Uprawnionego z umowy ubezpieczenia.
2. Skargi, zażalenia w tym reklamacje mogą być składane do WARTY:
1) na piśmie na adres: skr. pocztowa 1020, 00-950 Warszawa,
2) na piśmie na adres do doręczeń elektronicznych, od dnia wpisania tego adresu do bazy
adresów elektronicznych,
3) elektronicznie za pomocą formularza www.warta.pl/reklamacje,
4) telefonicznie pod nr 502 308 308 (koszt połączenia zgodnie z taryfą operatora),
5) w każdej jednostce WARTY,
na piśmie doręczonym osobiście lub ustnie do protokołu.
3. WARTA
rozpatrzy skargę, zażalenie lub reklamację w terminie 30 dni od daty wpływu i udzieli
odpowiedzi na piśmie przesyłką listową lub pocztą elektroniczną na wniosek składającego
skargę, zażalenie, reklamację. W szczególnie skomplikowanych przypadkach termin na udzielenie
odpowiedzi może zostać przedłużony do 60 dni, o czym wnoszący skargę, zażalenie, reklamację
zostanie uprzednio powiadomiony. Organem właściwym do rozpatrzenia skargi, zażalenia,
reklamacji jest jednostka organizacyjna wyznaczona przez Zarząd WARTY.
4. Podmiotem uprawnionym do pozasądowego rozpatrywania sporów jest:
1) Sąd Polubowny przy Komisji Nadzoru Finansowego (strona www: https://www.knf.gov.pl),
2) Rzecznik Finansowy (strona www: https://www.rf.gov.pl).
5. W przypadku umów zawieranych przez Internet skargę można złożyć dodatkowo za pośrednictwem
platformy internetowego systemu rozstrzygania sporów (Platforma ODR) – adres:
https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=PL.
§ 25
1. Do umowy ubezpieczenia zawartej na podstawie niniejszych OWU ACK stosuje się prawo
polskie.
2. W sprawach nieuregulowanych w niniejszych OWU ACK mają zastosowanie odpowiednie przepisy
Kodeksu cywilnego, Ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz innych
obowiązujących przepisów prawnych.
§ 26
Niniejsze OWU ACK w powyższym brzmieniu wchodzą w życie i mają zastosowanie do umów ubezpieczenia
zawartych od dnia 1 lutego 2024 roku.
Wiceprezes Zarządu
Jarosław NIEMIROWSKI
Prezes Zarządu
Jarosław PARKOT
INFORMACJA ADMINISTRATORA DANYCH OSOBOWYCH
DLA KLIENTA
UBEZPIECZENIA KOMUNIKACYJNE
WARTA dba o Pani/Pana dane, dlatego w trosce o ich bezpieczeństwo prosimy o zapoznanie się z klauzulami informacyjnymi dotyczącymi ich przetwarzania.
DLA UBEZPIECZAJĄCEGO DLA UBEZPIECZONEGO
ADMINISTRATOR
I DANE KONTAKTOWE
Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji ,,WARTA” S.A. z siedzibą w Warszawie, Rondo I. Daszyńskiego 1, 00-843 Warszawa
(„WARTA”). Z administratorem można się kontaktować pisemnie pod podanym adresem siedziby lub w sposób wskazany na stronie www.warta.pl.
ZAKRES I ŹRÓDŁO
DANYCH
WARTA uzyskała Pani/Pana dane osobowe od Ubezpieczającego w związku ze złożonym
przez niego wnioskiem o sporządzenie oferty ubezpieczenia lub w związku z zawarciem
umowy ubezpieczenia.
CEL, PODSTAWA
PRAWNA I OKRES
PRZETWARZANIA
DANYCH
Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane przez WARTĘ w celu:
1) oceny ryzyka ubezpieczeniowego, wyliczenia składki ubezpieczeniowej oraz obsługi i wykonania umowy ubezpieczenia na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej
i reasekuracyjnej, do czasu upływu okresów przedawnienia roszczeń. W tym celu WARTA stosuje procesy oparte na zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji, w tym profi lowaniu,
które wiążą się z oceną informacji przetwarzanych na Pani/Pana temat przez system informatyczny (bez wpływu człowieka) i z zaszeregowaniem Pani/Pana do określonej grupy,
w celu wyliczenia wysokości składki ubezpieczeniowej. Podstawą profi lowania będą dane zawarte we wniosku o zawarcie umowy ubezpieczenia, dane zebrane na podstawie
innych umów ubezpieczenia zawartych w TUiR WARTA, gdzie Pan/Pani występował/a w roli Ubezpieczonego, Ubezpieczającego lub Użytkownika pojazdu, dane dotyczące historii
szkodowości, jak również dane gromadzone w Centralnej Ewidencji Kierowców. Konsekwencją takiego przetwarzania będzie automatyczna decyzja dotycząca wysokości składki
lub innych warunków umowy ubezpieczenia. Ma Pani/Pan prawo do zakwestionowania takiej decyzji, do wyrażenia własnego stanowiska lub do podjęcia decyzji przez pracownika;
2) zapobiegania i wykrywania przestępczości – na podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej przez 5 lat, a w przypadku przedsiębiorców przez 10 lat
od zawarcia umowy ubezpieczenia;
3) reasekuracji ryzyka – na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez WARTĘ, tj. zmniejszenia ryzyka ubezpieczeniowego związanego z zawartą umową,
do czasu upływu okresów przedawnienia roszczeń dla obsługi i wykonania umowy ubezpieczenia;
4) windykacji i dochodzenia roszczeń oraz obrony praw WARTY w postępowaniach przed sądami i organami państwowymi – na podstawie prawnie uzasadnionego interesu WARTY,
tj. możliwości dochodzenia roszczeń lub obrony przed roszczeniami, do czasu upływu terminów przedawnienia roszczeń przysługujących WARCIE bądź przedawnienia karalności
czynu popełnionego na szkodę WARTY;
5) marketingu własnych produktów lub usług WARTY, w tym profi lowania w celu określenia preferencji lub potrzeb w zakresie produktów ubezpieczeniowych i fi nansowych oraz
w celu przedstawienia odpowiedniej oferty, na podstawie prawnie uzasadnionego interesu realizowanego przez WARTĘ, tj. promowania własnych produktów lub usług WARTY,
do czasu wyrażenia przez Panią/ Pana sprzeciwu wobec przetwarzania danych osobowych w tym celu;
6) dochodzenia roszczeń regresowych przez WARTĘ (w przypadku wypłaty przez WARTĘ odszkodowania za szkodę wyrządzoną przez osobę trzecią) – na podstawie przepisów
kodeksu cywilnego, przez okres przedawnienia roszczeń przysługujących Pani/Panu względem osoby trzeciej odpowiedzialnej za szkodę;
7) likwidacji szkody (o ile zostanie zgłoszona), w tym obsługi zgłoszenia, wydania decyzji ubezpieczeniowej i wypłaty odszkodowania lub innego świadczenia – na podstawie
umowy, przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej oraz przepisów kodeksu cywilnego, do momentu wydania przez WARTĘ decyzji w przedmiocie wypłaty
odszkodowania lub innego świadczenia, a także w celu rozpatrywania reklamacji (o ile zostanie złożona) – na podstawie przepisów o rozpatrywaniu reklamacji, a po upływie
tego okresu w celach archiwizacyjnych na wypadek zgłoszenia kolejnej szkody lub dodatkowych roszczeń – na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez
WARTĘ, tj. obrony przed roszczeniami, przez okres przedawnienia przysługujących Pani/Panu roszczeń;
8) ustalania rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów wypłacalności i rezerw techniczno-ubezpieczeniowych dla celów rachunkowości, w tym w celach statystycznych, na
podstawie przepisów o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej, przez okres obowiązywania umowy, przez okres likwidacji szkody w przypadku zgłoszenia szkody lub
innego roszczenia oraz przez czas trwania ewentualnych postępowań sądowych związanych z dochodzonym przez Panią/Pana roszczeniem;
9) rachunkowym, na podstawie przepisów o rachunkowości, przez okres wskazany w tych przepisach, przedłużony o okres dochodzenia roszczeń;
10) oceny satysfakcji z usług WARTY – na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez WARTĘ, tj. kontroli przebiegu i podnoszenia standardów realizowanych
usług na podstawie zebranych przez WARTĘ opinii, przez okres obowiązywania umowy ubezpieczenia a także w okresie następującym po rozpatrzeniu roszczeń o wypłatę
odszkodowania lub świadczenia zgłoszonych do WARTY;
11) rozpatrywania wniosków, skarg i reklamacji innych niż związane z procesem likwidacji szkody – na podstawie przepisów o rozpatrywaniu reklamacji, a po ich rozpatrzeniu,
w celach archiwizacyjnych, na podstawie prawnie uzasadnionych interesów realizowanych przez WARTĘ, tj. kontroli prawidłowości prowadzenia tych postępowań.
DO CZEGO
PRZYSŁUGUJE PANI/
PANU PRAWO
Przysługuje Pani/Panu prawo do:
1) dostępu do swoich danych – czyli uzyskania od WARTY potwierdzenia, czy przetwarzane są Pani/Pana dane osobowe; uzyskania ich kopii oraz informacji m.in. o: celach
przetwarzania, kategoriach danych, kategoriach odbiorców danych, planowanym okresie ich przechowywania i źródle ich pozyskania przez WARTĘ;
2) ich sprostowania – czyli poprawienia lub uzupełnienia dotyczących Pani/Pana danych osobowych, które są nieprawidłowe lub niekompletne;
3) ich usunięcia – w przypadkach wskazanych w art. 17 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych, w szczególności w przypadku, gdy dane osobowe nie są już niezbędne do
celów, w których zostały zebrane, lub złożony został skuteczny sprzeciw wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych (o ile nie zakłóca to realizacji umowy lub obowiązków
WARTY wynikających z przepisów prawa);
4) ograniczenia przetwarzania – czyli zaprzestania przetwarzania, w szczególności, gdy kwestionuje Pani/Pan prawidłowość danych osobowych lub wnosi sprzeciw wobec ich
przetwarzania – na okres pozwalający WARCIE zweryfi kować zasadność żądania;
5) przenoszenia swoich danych – czyli do uzyskania od WARTY w ustrukturyzowanym, powszechnie używanym formacie nadającym się do odczytu maszynowego Pani/Pana
danych osobowych, które Pani/Pan dostarczył(a) WARCIE i które WARTA przetwarza na podstawie Pani/Pana zgody lub na podstawie zawartej z Panią/Panem umowy. Ponadto
ma Pani/Pan prawo zażądać, aby WARTA przesłała innemu administratorowi Pani/Pana dane osobowe, o ile jest to technicznie możliwe;
6) wniesienia sprzeciwu z przyczyn związanych ze szczególną sytuacją wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych na podstawie prawnie uzasadnionych interesów
realizowanych przez WARTĘ, w tym profi lowania na tej podstawie, oraz do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych na potrzeby marketingu
bezpośredniego przez WARTĘ; Pomimo sprzeciwu WARTA jest uprawniona w dalszym ciągu przetwarzać te dane osobowe, jeżeli wykaże istnienie ważnych, prawnie uzasadnionych
podstaw do przetwarzania, nadrzędnych wobec interesów, praw i wolności osoby, której dane dotyczą, lub podstaw do ustalenia, dochodzenia lub obrony roszczeń. Przysługuje Pani/
Panu prawo do wniesienia w dowolnym momencie sprzeciwu wobec przetwarzania Pani/Pana danych osobowych na potrzeby marketingu bezpośredniego przez WARTĘ;
7) wniesienia skargi do Organu Nadzoru w zakresie danych osobowych (jest nim Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych).
Jeżeli wyraził(a) Pani/Pan zgodę na przetwarzanie danych osobowych, ma Pani/Pan prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie. Cofnięcie zgody pozostaje bez wpływu na
zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.
Przysługuje Pani/Panu prawo do uzyskania interwencji ze strony pracownika WARTY wobec decyzji opierającej się na zautomatyzowanym przetwarzaniu, do wyrażania własnego
stanowiska i do zakwestionowania tej decyzji poprzez kontakt z WARTĄ przez jej agenta, infolinię lub wysłanie wiadomości na adres e-mail: IOD@warta.pl.
DANE KONTAKTOWE
INSPEKTORA
OCHRONY DANYCH
W celu cofnięcia zgody lub skorzystania z przysługujących praw należy się skontaktować z inspektorem ochrony danych lub agentem. Kontakt z inspektorem jest możliwy drogą
elektroniczną poprzez: IOD@warta.pl lub drogą pisemną pod adresem siedziby WARTY podanym powyżej. Dane inspektora dostępne są na stronie internetowej: www.warta.pl
w zakładce „Kontakt”. Kontakt z agentem ubezpieczeniowym jest możliwy osobiście lub drogą telefoniczną.
ODBIORCY DANYCH Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: inne zakłady ubezpieczeń lub
inne zakłady reasekuracji, Komisja Nadzoru Finansowego, Ubezpieczeniowy Fundusz
Gwarancyjny, biura informacji gospodarczej i biura informacji kredytowej – o ile została
udzielona w tym zakresie zgoda; organy administracji państwowej, o ile nie żądają
udostępnienia w związku z toczącym się postępowaniem, a obowiązek udostępnienia danych
wynika z przepisów prawa, dostawcy usług assistance będących przedmiotem ubezpieczenia.
Odbiorcami Pani/Pana danych osobowych mogą być: inne zakłady ubezpieczeń lub
inne zakłady reasekuracji, Komisja Nadzoru Finansowego, Ubezpieczeniowy Fundusz
Gwarancyjny, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, organy administracji
państwowej, o ile nie żądają udostępnienia w związku z toczącym się postępowaniem,
a obowiązek udostępnienia danych wynika z przepisów prawa, dostawcy usług assistance
będących przedmiotem ubezpieczenia.
Ponadto Pani/Pana dane mogą być przekazywane podmiotom przetwarzającym dane osobowe na zlecenie WARTY, m.in. dostawcom usług IT mającym siedzibę w Polsce lub
na obszarze EOG, dostawcom usług archiwizacji dokumentacji, likwidacji szkód, windykacji należności, kancelariom prawnym świadczącym wsparcie prawne, rzeczoznawcom
majątkowym lub orzecznikom medycznym, agencjom marketingowym czy też agentom ubezpieczeniowym obsługującym umowę ubezpieczenia – przy czym takie podmioty
przetwarzają dane na podstawie umowy z WARTĄ i wyłącznie zgodnie z jej poleceniami.
INNE ŹRÓDŁA
POZYSKIWANIA
DANYCH
WARTA zbiera dane od podmiotów zewnętrznych, tj.: biur informacji gospodarczej oraz
biur informacji kredytowej – w zakresie niezbędnym do oceny ryzyka ubezpieczeniowego,
o ile została udzielona w tym zakresie zgoda; innych zakładów ubezpieczeń – w zakresie
zgłoszonych zdarzeń; w przypadku przedsiębiorców – z rejestru podmiotów gospodarki
narodowej (REGON) prowadzonego przez Główny Urząd Statystyczny w zakresie
danych tam ujawnionych w celu weryfi kacji ich poprawności oraz od innych podmiotów
– w zakresie niezbędnym do oceny ryzyka, wykonania umowy lub oceny zgłoszonego
roszczenia.
WARTA zbiera dane od podmiotów zewnętrznych, tj.: od Ubezpieczeniowego Funduszu
Gwarancyjnego – w zakresie historii szkodowości i weryfi kacji danych podmiotu; Centralnej
Ewidencji Pojazdów – w zakresie danych pojazdu oraz danych identyfi kacyjnych
i kontaktowych właścicieli pojazdu; Centralnej Ewidencji Kierowców – w zakresie uprawnień
do kierowania pojazdami mechanicznymi oraz naruszeń prawa ruchu drogowego, innych
zakładów ubezpieczeń – w zakresie zgłoszonych zdarzeń; placówek medycznych
– w zakresie informacji o stanie zdrowia, o ile została wyrażona zgoda; dostawców
usług assistance – w zakresie przebiegu i rezultatów wykonanych usług; w przypadku
przedsiębiorców – z rejestru podmiotów gospodarki narodowej (REGON) prowadzonego
przez Główny Urząd Statystyczny w zakresie danych tam ujawnionych w celu weryfi kacji
ich poprawności oraz od innych podmiotów – w zakresie niezbędnym do oceny ryzyka,
wykonania umowy lub oceny zgłoszonego roszczenia.
OBOWIĄZEK
PODANIA DANYCH
Podanie danych jest niezbędne do zawarcia umowy, jak również może wynikać
z przepisów prawa – brak podania tych danych może uniemożliwić zawarcie umowy
ubezpieczenia. Podanie danych do celów marketingowych jest dobrowolne.
I/R-KOM/0123/K
Godziny pracy:
Poniedziałek-Piątek 8:30 - 16:00
NIP: 8411529918
REGON: 771609126
Pokaż na mapie